بااستعداد كه مستعد براى تحصيل اين دانش هستند ، محدود باشند ، وجوب كفايى در مورد آنها تبديل به وجوب عينى مى شود .
۲ . آموختن مستحب
هر دانشى كه مقدّمه تقويت بنيه مادّى و يا معنوى فرد يا جامعه است ، ولى بدون آن ، ضربه اى به نيازهاى اصولى انسان وارد نمى شود ، آموختن آن ، ممدوح و مستحب است ، و اگر كسى آن دانش را با انگيزه الهى بياموزد ، نزد خداوند متعال ، پاداش خواهد داشت . آموختن دانش هاى مازاد بر نيازهاى ضرورى جامعه ، از مصاديق تعلّم ممدوح به شمار مى رود .
۳ . آموختن حرام
هر دانشى كه فساد بيافريند و براى فرد و يا جامعه زيانبار باشد ، آموختن آن از نظر اسلام ، حرام است؛ مانند : سِحر ، كهانت و نجوم كه در زمان هاى گذشته رواج داشته است . همچنين است علومى كه در جهت تهاجم فرهنگى به كار گرفته مى شوند و يا موجب ترويج فساد اخلاق در جامعه مى شوند و يا دانش ساخت سلاح هاى كشتار جمعى؛ مگر در صورتى كه براى دفاع و مقاصد صلح آميز باشد .
۴ . آموختن مكروه
دانشى كه مقدّمه فساد نيست ، ولى سودى نيز در بر ندارد ؛ مانند علم انساب ، همان طور كه در احاديث بند «د» از فصل پنجم ملاحظه شد ، اگر مستقلاً مورد ارزيابى قرار گيرد ، آموختن آن مباح به شمار مى آيد؛ ولى اگر از نظر اين كه