187
دانش نامه عقايد اسلامي ج3

۲۴۷۲.علل الشرائعـ به نقل از زراره و محمّد بن مسلم و بُرَيد عجلى ـ: مردى به امام صادق عليه السلام گفت : پسرى دارم كه دوست دارد از حلال و حرام از تو بپرسد . [ آيا اين چنين نيست كه ]از چيزهايى كه به كارش نمى آيد ، مى پرسد؟
فرمود : «آيا مردم از چيزى برتر از حلال و حرام مى پرسند؟».

ب ـ آنچه آموختنش شايسته است

۵ / ۴

خودشناسى

۲۴۷۳.امام على عليه السلام :شناخت خود ، سودمندترينِ دو شناخت ۱ است .

۲۴۷۴.امام على عليه السلام :برترين شناخت ، شناخت انسان به خويشتن است .

۲۴۷۵.امام على عليه السلام :برترين حكمت ، شناخت انسان به خويشتن و اندازه خود را نگاه داشتن است .

۲۴۷۶.امام على عليه السلام :غايت شناخت ، اين است كه آدمى خود را بشناسد .

۲۴۷۷.امام على عليه السلام :شناخت خود ، سودمندترين شناخت است .

۲۴۷۸.امام على عليه السلام :برترين خرد ، شناخت آدمى به خويش است . هركه خود را شناخت ، خرد ورزيد و هركه نشناخت ، گم راه شد .

۲۴۷۹.امام على عليه السلام :در شناخت انسان ، همين بس كه خود را بشناسد .

1.در حديث شماره ۲۴۴۲ آمد كه خداشناسى «برترينِ دو دانش» است و در اين حديث مى خوانيم كه «خودشناسى، سودمندترينِ دو شناخت است». احاديث شماره ۲۴۸۹ ، ۲۴۹۰ و ۲۴۹۱ در واقع ، جمع بندى ميان آن دو روايت است ، بدين معنا كه خودشناسى ، ملازم خداشناسى است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج3
186

۲۴۷۲.علل الشرائع عن زرارة ومحمّد بن مسلم وبريد العجليّ :قالَ رَجُلٌ لِأَبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : إنَّ لِيَ ابناً قَد أحَبَّ أن يَسأَلَكَ عَن حَلالٍ وحَرامٍ ، لا يَسأَلُكَ عَمّا لا يَعنيهِ ؟
فَقالَ : وهَل يَسأَلُ النّاسُ عَن شَيءٍ أفضَلَ مِنَ الحَلالِ وَالحَرامِ ؟ ! ۱

ب ـ ما يَنبَغي تَعَلُّمُهُ

۵ / ۴

مَعرِفَةُ النَّفسِ

۲۴۷۳.الإمام عليّ عليه السلام :المَعرِفَةُ بِالنَّفسِ أنفَعُ المَعرِفَتَينِ. ۲

۲۴۷۴.عنه عليه السلام :أفضَلُ المَعرِفَةِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ. ۳

۲۴۷۵.عنه عليه السلام :أفضَلُ الحِكمَةِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ ووُقوفُهُ عِندَ قَدرِهِ. ۴

۲۴۷۶.عنه عليه السلام :غايَةُ المَعرِفَةِ أن يَعرِفَ المَرءُ نَفسَهُ. ۵

۲۴۷۷.عنه عليه السلام :مَعرِفَةُ النَّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ. ۶

۲۴۷۸.عنه عليه السلام :أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإِنسانِ نَفسَهُ ، فَمَن عَرَفَ نَفسَهُ عَقَلَ ، ومَن جَهِلَها ضَلَّ. ۷

۲۴۷۹.عنه عليه السلام :كَفى بِالمَرءِ مَعرِفَةً أن يَعرِفَ نَفسَهُ. ۸

1.علل الشرائع : ص ۳۹۴ ص ۱۰ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۵۹ ح ۷۶۸ عن يونس بن يعقوب عن أبيه ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۱۳ ح ۹ .

2.غرر الحكم : ح ۱۶۷۵ .

3.غرر الحكم : ح ۲۹۳۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۸ ح ۲۶۳۸ .

4.غرر الحكم : ح ۳۱۰۵ .

5.غرر الحكم : ح ۶۳۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۸ ح ۵۹۱۱ .

6.غرر الحكم : ح ۹۸۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۸۶ ح ۸۹۹۰ وفيه «أكمل» بدل «أنفع» .

7.غرر الحكم : ح ۳۲۲۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۱۵ ح ۲۵۵۷ وفيه «المرء بنفسه» بدل «الإنسان نفسه» .

8.غرر الحكم : ح ۷۰۳۶ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۸۶ ح ۶۵۴۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 90606
صفحه از 551
پرینت  ارسال به