435
دانش نامه عقايد اسلامي ج2

۱۷۱۲.امام على عليه السلام :شگفت انگيزترين چيزى كه در انسان هست ، دل اوست كه در آن ، موادّ حكمت و موادّ متضاد آن قرار دارد .

۱۷۱۳.امام على عليه السلام :حكمت ، درختى است كه در دل مى رويد و بر زبان ميوه مى دهد .

۱۷۱۴.امام على عليه السلام :نور وحى و رسالت را مى ديدم و بوى نبوّت به مشامم مى رسيد و صداى ناله شيطان را هنگام فرود آمدن وحى مى شنيدم . از پيامبر خدا پرسيدم : اين ناله چيست؟
فرمود : «اين ، شيطان است كه از عبادت خود ، نااميد شده است . تو آنچه را من مى شنوم ، مى شنوى و آنچه را مى بينم ، مى بينى؛ جز آن كه تو پيامبر نيستى ، ولى وزيرى و بر نيكى هستى» .

۱۷۱۵.امام زين العابدين عليه السلام :آگاه باشيد كه بنده ، چهار چشم دارد : دو چشم كه امر دين و دنيايش را با آنها مى بيند و دو چشم كه كار آخرتش را با آنها مى نگرد . پس هنگامى كه خدا خير بنده اى را مى خواهد ، دو چشم دلش را مى گشايد ، تا با آنها امور نهان آخرت را بنگرد و اگر جز اين بخواهد ، دل را به همان حال خود ، وا مى گذارد .

۱۷۱۶.امام صادق عليه السلام :هيچ دلى نيست ، جز آن كه دو گوش دارد : بر يكى از آنها فرشته اى راهنما و بر ديگرى شيطانى فتنه گر ايستاده است. اين ، فرمان مى دهد و آن ، باز مى دارد . شيطان ، به سرپيچى فرمان مى دهد و فرشته ، باز مى دارد . اين ، همان كلام خداوند است : «از راست و چپ نشسته اند . [ آدمى ]هيچ سخنى را بر زبان نمى آورد، مگر اين كه مراقبى آماده نزد او حاضر است» .


دانش نامه عقايد اسلامي ج2
434

۱۷۱۲.عنه عليه السلام :أعجَبُ ما فِي الإِنسانِ قَلبُهُ ، ولَهُ مَوادُّ مِنَ الحِكمَةِ وأضدادٌ مِن خِلافِها. ۱

۱۷۱۳.عنه عليه السلام :الحِكمَةُ شَجَرَةٌ تَنبُتُ فِي القَلبِ ، وتُثمِرُ عَلَى اللِّسانِ. ۲

۱۷۱۴.عنه عليه السلام :أرى نورَ الوَحيِ وَالرِّسالَةِ ، وأشُمُّ ريحَ النُّبُوَّةِ ، ولَقَد سَمِعتُ رَنَّةَ (رَنَةَ) الشَّيطانِ حينَ نَزَلَ الوَحيُ عَلَيهِ صلى الله عليه و آله فَقُلتُ : يا رَسولَ اللّهِ ، ما هذِهِ الرَّنَّةُ ؟
فَقالَ : هذَا الشَّيطانُ قَد أيِسَ مِن عِبادَتِهِ ، إنَّكَ تَسمَعُ ما أسمَعُ ، وتَرى ما أرى ، إلاّ أ نَّكَ لَستَ بِنَبِيٍّ ، ولكِنَّكَ لَوَزيرٌ ، وإنَّكَ لَعَلى خَيرٍ. ۳

۱۷۱۵.الإمام زين العابدين عليه السلام :ألا إنَّ لِلعَبدِ أربَعَ أعيُنٍ : عَينانِ يُبصِرُ بِهِما أمرَ دينِهِ ودُنياهُ ، وعَينانِ يُبصِرُ بِهِما أمرَ آخِرَتِهِ ، فَإِذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيراً فَتَحَ لَهُ العَينَينِ اللَّتَينِ في قَلبِهِ ، فَأَبصَرَ بِهِمَا الغَيبَ في أمرِ آخِرَتِهِ ، وإذا أرادَ بِهِ غَيرَ ذلِكَ تَرَكَ القَلبَ بِما فيهِ. ۴

۱۷۱۶.الإمام الصادق عليه السلام :ما مِن قَلبٍ إلاّ ولَهُ اُذُنانِ : عَلى إحداهُما مَلَكٌ مُرشِدٌ ، وعَلَى الاُخرى شَيطانٌ مُفَتِّنٌ ، هذا يَأمُرُهُ وهذا يَزجُرُهُ ، الشَّيطانُ يَأمُرُهُ بِالمَعاصي وَالمَلَكُ يَزجُرُهُ عَنها ، وهُوَ قَولُ اللّهِ عز و جل : «عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ * مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» ۵ . ۶

1.الكافي : ج ۸ ص ۲۱ ح ۲ عن جابر بن يزيد عن الإمام الباقر عليه السلام ، الإرشاد : ج ۱ ص ۳۰۱ وفيه «وأضدادها» بدل «وأضداد من خلافها» ، نهج البلاغة : الحكمة ۱۰۸ نحوه ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۹۷ ، علل الشرائع : ص ۱۰۹ ح ۷ عن محمّد بن سنان يرفعه وفيه «موارد» بدل «موادّ» ، بحارالأنوار : ج ۵ ص ۵۶ ح ۱۰۳ .

2.غرر الحكم : ح ۱۹۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۱ ح ۱۲۲ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ ، بحارالأنوار : ج ۱۴ ص ۴۷۶ ح ۳۷ .

4.الخصال : ص ۲۴۰ ح ۹۰ عن الزهري ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۳۷ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۶۱ ص ۲۵۰ ح ۳ .

5.ق : ۱۷ و ۱۸ .

6.الكافي : ج ۲ ص ۲۶۶ ح ۱ عن حمّاد ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ص ۳۳ ح ۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 57302
صفحه از 618
پرینت  ارسال به