421
دانش نامه عقايد اسلامي ج2

۱۶۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ايمان ، يمنى و حكمت هم يمنى است . ۱

۱۶۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اهل يمن نزد شما آمدند . ايشان نرم دلترين و نازك دلترين مردم اند . فقه يمنى است و حكمت هم يمنى است .

۱۶۸۳.عيسى عليه السلام :همان گونه كه پادشاهان ، حكمت را براى شما وا نهادند ، شما هم دنيا را براى آنها واگذاريد .

۱۶۸۴.امام على عليه السلام :توكّل ، دژ حكمت است .

۱۶۸۵.امام على عليه السلام :زيور حكمت ، بى رغبتى به دنياست .

۱۶۸۶.امام على عليه السلام :زيبايى حكمت ، مدارا و سازگارى نيكوست .

۱۶۸۷.امام على عليه السلام :با دانش است كه حكمت ، شناخته مى شود .

۱۶۸۸.امام على عليه السلام :آن كه فرو رفتن در ژرفاى دانش را بداند ، از آبشخورهاى حكمت باز مى گردد .

1.پيامبر خدا ، اين سخن را هنگامى فرمود كه هيئت نمايندگى يمن به مدينه آمد و ايشان را به اسلام آوردن يمنى ها بشارت داد و پيامبر صلى الله عليه و آله هم اين كار حكيمانه و انديشمندانه آنان را ستود . برخى ، اين واقعه را با نزول سوره نصر ، هم زمان مى دانند (ر.ك : مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۲۷۷) .


دانش نامه عقايد اسلامي ج2
420

۱۶۸۱.عنه صلى الله عليه و آله :الإِيمانُ يَمانِيٌّ ، وَالحِكمَةُ يَمانِيَّةٌ. ۱

۱۶۸۲.عنه صلى الله عليه و آله :أتاكُم أهلُ اليَمَنِ أضعَفَ قُلوباً وأرَقَّ أفئِدَةً ، الفِقهُ يَمانٍ ، وَالحِكمَةُ يَمانِيَّةٌ. ۲

۱۶۸۳.عيسى عليه السلام :كَما تَرَكَ لَكُمُ المُلوكُ الحِكمَةَ فَدَعوا لَهُمُ الدُّنيا. ۳

۱۶۸۴.الإمام عليّ عليه السلام :التَّوَكُّلُ حِصنُ الحِكمَةِ. ۴

۱۶۸۵.عنه عليه السلام :زَينُ الحِكمَةِ الزُّهدُ فِي الدُّنيا. ۵

۱۶۸۶.عنه عليه السلام :جَمالُ الحِكمَةِ الرِّفقُ وحُسنُ المُداراةِ. ۶

۱۶۸۷.عنه عليه السلام :بِالعِلمِ تُعرَفُ الحِكمَةُ. ۷

۱۶۸۸.عنه عليه السلام :مَن عَلِمَ غَورَ العِلمِ صَدَرَ عَن شَرائِعِ الحِكَمِ. ۸

1.الكافي : ج ۸ ص ۷۰ ح ۲۷ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۲۲ ص ۱۳۶ ح ۱۲۰ ؛ صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۲۸۹ح ۳۳۰۸ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۷۳ ح ۸۸ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۷۰ ح ۷۵۰۸ وص ۹۷ ح ۷۶۵۶ كلّها عن أبي هريرة ، تاريخ بغداد : ج ۱۲ ص ۱۹۴ عن البراء بن عازب وفيها «يمان» بدل «يمانيّ» ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۵۰ ح ۳۳۹۵۲ .

2.صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۵۹۵ ح ۴۱۲۹ وص ۱۵۹۴ ح ۱۴۲۷ وفيه «... هُم أرقُّ أفئِدةً وألينُ قلوبا ، الإيمان ...» ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۷۲ ح ۸۴ و ص ۷۳ ح ۸۹ و ۹۰ ، سنن الترمذي : ج ۵ ص ۷۲۶ ح ۳۹۳۵ وفي الثلاثة الأخيرة «الإيمان» بدل «الفقه» ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۶۵۰ ح ۱۰۹۸۲ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۵۶۷ ح ۱۸۰۹ كلّها عن أبي هريرة ، سنن الدارمي : ج ۱ ص ۴۱ ح ۷۹ عن ابن عبّاس وفيه «الإيمان» بدل «الفقه» وليس في الأخيرين «أضعف قلوبا» ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۴۷ ح ۳۳۹۴۱ .

3.الزهد لابن حنبل : ص ۱۱۷ عن خالد بن حوشب ، الزهد لابن المبارك : ص ۹۶ ح ۲۸۴ ، حلية الأولياء : ج ۵ ص ۷۴ كلاهما عن خلف بن حوشب ، شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۲۴ ح ۷۱۶ عن الإمام عليّ عليه السلام وفيه «... الحكمة والعلم ...» .

4.غرر الحكم : ح ۵۴۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ج ۴۰ ص ۸۸۷ .

5.غرر الحكم : ح ۵۴۷۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۷۶ ح ۵۰۲۲ .

6.غرر الحكم : ح ۴۷۹۴ .

7.غرر الحكم : ح ۴۱۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۸۷ ح ۳۸۱۵ .

8.غرر الحكم : ح ۸۷۰۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶۱ ح ۸۳۸۲ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 57322
صفحه از 618
پرینت  ارسال به