341
دانش نامه عقايد اسلامي ج2

۱۵۳۱.امام صادق عليه السلام :خداوند ، هيچ عملى را بى شناخت نمى پذيرد و شناخت ، جز به عمل حاصل نمى شود . پس هر كه شناخت ، شناختش او را به عمل رهنمون گردد و كسى كه عمل نكرد ، شناختى ندارد . بدانيد كه اجزاى ايمان به هم پيوسته اند .

۱۵۳۲.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «از بندگان خدا ، تنها دانايان از او مى ترسند» ـ: يعنى آن دانايانى كه كردارشان ، گفتارشان را تصديق مى كند و آن كه كردارش ، گفته اش را تصديق نكند ، دانا نيست .

۱۵۳۳.مصباح الشريعةـ در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است ـ: دانشمند حقيقى ، كسى است كه كردار نيك وى و ذكر پاكش ، بيانگر حال او باشد و تقوايش ، تصديقش كند ، نه زبان و مناظره كردن و حمله و ادّعايش .

ر . ك : ص ۳۰۹ (شرط عمل)
و ۴۵۵ (عمل)،
ج ۳ ص ۳۵۱ (عمل)
و ۴۱۱ ( عمل نكردن)
و ۴۹۹ (دانشمندان بد) .

۳ / ۴

درستى

۱۵۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :و امّا علم ؛ اگر چه انسانْ فقير باشد ، از آن ، توانگرى حاصل
مى شود و اگر چه بخيل باشد ، جود ، و اگر چه خوار باشد ، ابُهت ، و اگر چه بيمار باشد ، سلامت ، و اگر چه دور باشد ، نزديكى ، و اگر چه هرزه باشد ، شرم ، و اگر چه پست باشد ، والايى ، و اگر چه حقير باشد ، شرافت و حكمت و منزلت . اينها چيزهايى هستند كه از دانش خردمند برايش به دست مى آيند . پس خوشا به حال آن كه خرد ورزيد و دانست !


دانش نامه عقايد اسلامي ج2
340

۱۵۳۱.عنه عليه السلام :لا يَقبَلُ اللّهُ عَمَلاً إلاّ بِمَعرِفَةٍ ، ولا مَعرِفَةَ إلاّ بِعَمَلٍ ، فَمَن عَرَفَ دَلَّتهُ المَعرِفَةُ عَلَى العَمَلِ، ومَن لَم يَعمَل فَلا مَعرِفَةَ لَهُ ، ألا إنَّ الإِيمانَ بَعضُهُ مِن بَعضٍ. ۱

۱۵۳۲.عنه عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ عز و جل : «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـؤُاْ» ۲ ـ: يَعني بِالعُلَماءِ مَن صَدَّقَ فِعلُهُ قَولَهُ ، ومَن لَم يُصَدِّق فِعلُهُ قَولَهُ فَلَيسَ بِعالِمٍ. ۳

۱۵۳۳.مصباح الشريعةـ فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام ـ: العالِمُ حَقًّا هُوَ الَّذي يَنطِقُ عَنهُ أعمالُهُ الصّالِحَةُ وأَورادُه الزّاكِيَةُ ، وصَدَّقَهُ تَقواهُ لا لِسانُهُ ومُناظَرَتُهُ ومُعادَلَتُهُ وتَصاوُلُهُ ودَعواهُ. ۴

راجع : ص ۳۰۸ (شرط العمل)
و ۴۸۶ (العمل)،
ج ۳ ص ۳۵۰ (العمل)
و ۴۱۰ (ترك العمل)
و ۴۹۸ (علماء السوء) .

۳ / ۴

الصَّلاح

۱۵۳۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أمَّا العِلمُ ، فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ الغِنى وإن كانَ فَقيراً ، وَالجودُ وإن كانَ بَخيلاً ،
وَالمَهابَةُ وإن كانَ هَيِّناً ، وَالسَّلامَةُ وإن كانَ سَقيماً ، وَالقُربُ وإن كانَ قَصِيًّا، وَالحَياءُ وإن كانَ صَلِفاً ، وَالرِّفعَةُ وإن كانَ وَضيعاً ، وَالشَّرَفُ وإن كانَ رَذلاً ، وَالحِكمَةُ ، وَالحُظوَةُ ، فَهذا مايَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعِلمِهِ . فَطوبى لِمَن عَقَلَ وعَلِمَ. ۵

1.الكافي : ج ۱ ص ۴۴ ح ۲ عن حسين الصيقل ، الأمالي للصدوق : ص ۵۰۷ ح ۷۰۶ ، المحاسن : ج ۱ ص ۳۱۵ ح ۶۲۳ وفيه «من عمل» بدل «من عرف» وكلاهما عن حسن بن زياد الصيقل ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۶ ح ۲ .

2.فاطر: ۲۸.

3.الكافي : ج ۱ ص ۳۶ ح ۲ عن الحارث بن المغيرة النصريّ ، منية المريد : ص ۱۸۱ ، عدّة الداعي : ص ۷۰ ، مشكاة الأنوار : ص ۲۳۵ ح ۶۷۰ كلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ح ۳۴۴ .

4.مصباح الشريعة : ص ۳۴۶ .

5.تحف العقول : ص ۱۶ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۱۸ ح ۱۱ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 57028
صفحه از 618
پرینت  ارسال به