301
دانش نامه عقايد اسلامي ج2

۱۴۰۶.امام على عليه السلام :دانش ، ميراثى ارجمند و نعمتى گسترده است .

۱۴۰۷.امام على عليه السلام :با دانش همراه باش كه ميراثى ارجمند است .

۱۴۰۸.امام على عليه السلام :دانش ، ميراثى سودمند است .

۱۴۰۹.امام على عليه السلام :كسى كه بميرد و ميراثش دفتر و دوات باشد ، بهشت برايش واجب مى شود .

۱۴۱۰.الكافىـ به نقل از هارون بن مسلم از مسعدة بن صدقه ـامام صادق عليه السلام فرمود : «بهترين چيزى كه پدران براى پسرانشان به ميراث مى نهند ، ادب است ، نه مال؛ چرا كه مال از كف مى رود و ادب مى ماند» .
مسعده گفت : مقصود امام عليه السلام از ادب ، دانش است .

۲ / ۱۵

بهتر از مال

۱۴۱۱.امام على عليه السلام :خداوند سبحان ، مال را به كسانى كه دوست دارد و يا دشمن دارد مى بخشد؛ ولى دانش را جز به كسى كه دوست دارد ، نمى بخشد .

۱۴۱۲.امام على عليه السلام :دانش ، در هفت چيز بر مال برترى دارد : نخست اين كه دانش ، ميراث پيامبران است و مال ، ميراث فراعنه . دوم اين كه دانش به بخشش كاستى نپذيرد و مال ، بدان كاستى مى گيرد . سوم اين كه مال به نگهبان نياز دارد و دانش ، دارنده اش را نگه مى دارد . چهارم اين كه دانش ، همراه مرده مى رود و مال ، مى مانَد . پنجم اين كه مال به چنگ مؤمن و كافر مى آيد ، ولى دانش ، تنها نصيب مؤمن مى شود . ششم اين كه همه مردم
در كار دين خود به عالم نياز دارند ، ولى به صاحب مال ، نيازى ندارند . هفتم اين كه دانش ، آدمى را در گذشتن از صراط نيرو مى بخشد ، ولى مالْ مانع اوست .


دانش نامه عقايد اسلامي ج2
300

۱۴۰۶.عنه عليه السلام :العِلمُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ ، ونِعمَةٌ عَميمَةٌ. ۱

۱۴۰۷.عنه عليه السلام :عَلَيكَ بِالعِلمِ ، فَإِنَّهُ وِراثَةٌ كَريمَةٌ. ۲

۱۴۰۸.عنه عليه السلام :العِلمُ وِراثَةٌ مُستَفادَةٌ. ۳

۱۴۰۹.عنه عليه السلام :مَن ماتَ وميراثُهُ الدَّفاتِرُ وَالمَحابِرُ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ. ۴

۱۴۱۰.الكافي عن هارون بن مسلم عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ خَيرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لِأَبنائِهِمُ الأَدَبُ لاَ المالُ ، فَإِنَّ المالَ يَذهَبُ وَالأَدَبَ يَبقى . قالَ مَسعَدَةُ : يَعني بِالأَدَبِ العِلمَ. ۵

۲ / ۱۵

خَيرٌ مِنَ المالِ

۱۴۱۱.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ يَمنَحُ المالَ مَن يُحِبُّ ويُبغِضُ ، ولا يَمنَحُ العِلمَ إلاّ مَن أحَبَّ. ۶

۱۴۱۲.عنه عليه السلام :العِلمُ أفضَلُ مِنَ المالِ بِسَبعَةٍ : الأَوَّلُ : أنَّهُ ميراثُ الأَنبِياءِ ، وَالمالَ ميراثُ الفَراعِنَةِ ؛ الثّاني : العِلمُ لا يَنقُصُ بِالنَّفَقَةِ ، وَالمالُ يَنقُصُ بِها ؛ الثّالِثُ : يَحتاجُ المالُ إلَى الحافِظِ ، وَالعِلمُ يَحفَظُ صاحِبَهُ ؛ الرّابِعُ : العِلمُ يَدخُلُ فِي الكَفَنِ ، ويَبقَى المالُ ؛ الخامِسُ: المالُ يَحصُلُ لِلمُؤمِنِ وَالكافِرِ، وَالعِلمُ لا يَحصُلُ إلاّ لِلمُؤمِنِ؛ السّادِسُ : جَميعُ النّاسِ يَحتاجونَ إلَى العالِمِ في أمرِ دينِهِم ، ولا يَحتاجونَ إلى صاحِبِ المالِ ؛ السّابِعُ : العِلمُ يُقَوِّي الرَّجُلَ عَلَى المُرورِ عَلَى الصِّراطِ ، وَالمالُ يَمنَعُهُ. ۷

1.غرر الحكم : ح ۱۷۰۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۰ ح ۱۲۷۲ .

2.غرر الحكم : ح ۶۰۸۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۳۵ ح ۵۷۴۰ .

3.كنز الفوائد: ج ۱ ص ۳۱۸، أعلام الدين: ص ۸۴.

4.إرشاد القلوب: ص ۱۷۶ .

5.الكافي : ج ۸ ص ۱۵۰ ح ۱۳۲ .

6.غرر الحكم : ح ۳۵۲۲ .

7.منية المريد : ص ۱۱۰ .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 56971
صفحه از 618
پرینت  ارسال به