و محمّد، جز فرستاده اى كه پيش از او [ هم] پيامبرانى [آمدند و ]گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، از عقيده خود بر مى گرديد؟» .
اين آيه و نيز مفهوم آيه زير (طبق تفسير امام باقر عليه السلام ) ۱ ناظر به تجديد حيات «نادانى» در تاريخ اسلام است :
«وَ لاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَـهِلِيَّةِ الْأُولَى. ۲ و مانند روزگار جاهليّت قديم، زينت هاى خود را آشكار مكنيد» .
پيامبر صلى الله عليه و آله در اين باره مى فرمايد :
بُعِثتُ بَينَ جاهِلِيَّتَينِ، لاَُخراهُما شَرٌّ مِن اُولاهُما. ۳ ميان دو جاهليّت ، برانگيخته شدم كه دومينِ آن ، بدتر از اوّلى است.
عوامل بازگشت جاهليّت
مسئله مهم، شناخت عوامل بازگشت به جاهليّت و به فرموده قرآن، «بازگشت به گذشته ها (انقلاب إلى الأعقاب)» است . در يك نگاه كلّى، عوامل بازگشت (ارتجاع) را به دو دسته مى توان تقسيم كرد : عوامل فردى و عوامل اجتماعى .
الف ـ عوامل فردى بازگشت
همه آنچه با عنوان «موانع علم و حكمت» و «آفت هاى خرد» ذكر شده، از عوامل فردى بازگشت به جاهليّتِ نخستين ، به شمار مى روند، كه پيامبر صلى الله عليه و آله به هنگام مبارزه با آنها، نشانه هايى برايش قرار داد .
اين آفاتِ خردمندى ، به هر ميزان كه در كسى تحقّق يابد، او را به مرز