185
دانش نامه عقايد اسلامي ج2

۱۲۰۳.تفسير القمّى :ياران پيامبر صلى الله عليه و آله مى آمدند و از ايشان مى خواستند كه از خدا بخواهد كه خواسته شان را بر آورد . آنان تقاضاى آنچه برايشان روا نبود، مى داشتند . از اين رو ، خداوند اين آيه را نازل كرد : «با يكديگر نجوا مى كنند، درباره گناهان ، سركشى و نافرمانى از پيامبر» .
نيز اين سخن آنان كه : «أنعم صباحا و أنعم مساءً؛ صبح خوبى داشته باشى و شب خوبى داشته باشى» در هنگامى كه نزد پيامبر صلى الله عليه و آله مى آمدند ، در حالى كه اين، تحيّت جاهليّت بود. از اين رو ، خداوند چنين نازل كرد : «و آن گاه كه نزد تومى آيند، تحيّتى غير از تحيّتِ خداوند بر زبان مى آورند» . پس ، پيامبر خدا فرمود: «خدا جايگزين بهترى برايمان قرار داد و آن، تحيّت بهشتيان است: سلامٌ عليكم».

۵ / ۴

كارهاى جاهليّت

الف ـ زنده به گور كردن دختران

قرآن

«و هر گاه يكى از آنان را به دخترْ مژده آورند ، از تلخىِ مژده اى كه به او داده اند، چهره اش سياه مى گردد . او خشم [و اندوه] خود را فرو مى خورد [و با خود مى انديشد كه: ]آيا او را با خوارى نگه دارد ، يا آن كه در خاك ، پنهانش كند ؟ هان ! بد ، داورى مى كنند» .

«و چون از آن دختركِ زنده به گور شده بپرسند كه : به كدامين گناه، كشته شده است» . ۱

1.ابن شهر آشوب از ابن حريرى بصرى در كتاب درّة الغوّاص و ابن فيّاض در كتاب شرح الأخبار نقل مى كند كه: صحابه درباره دخترِ زنده به گور شده، اختلاف كردند . امام على عليه السلام به آنان فرمود: «زمانى زنده به گور كردن ، صادق است كه جنين ، مراحل هفتگانه را گذرانده باشد» . عمر گفت : راست گفتى ، خداوند ، تو را نگه دارد . اين تفسير امام عليه السلام به آيات ۱۲ ـ ۱۴ از سوره مؤمنون ـ كه مراحل هفتگانه خقلت انسان را بر مى شمرد ـ اشاره دارد؛ يعنى اگر پس از تولّد ، حركتى داشت و آن گاه او را در گور كردند ، زنده به گور شده است .


دانش نامه عقايد اسلامي ج2
184

۱۲۰۳.تفسير القمّي :كانَ أصحابُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَأتونَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَيَسأَلونَهُ أن يَسأَلَ اللّهَ لَهُم ، وكانوا يَسأَلونَ ما لا يَحِلُّ لَهُم ، فَأَنزَلَ اللّهُ «وَ يَتَنَـجَوْنَ بِالاْءِثْمِ وَالْعُدْوَ نِ وَ مَعْصِيَتِ الرَّسُولِ» وقَولُهُم لَهُ إذا أتَوهُ : أنعِم صَباحاً ، وأنعِم مَساءً ، وهِيَ تَحِيَّةُ أهلِ الجاهِلِيَّةِ ، فَأَنزَلَ اللّهُ «وَ إذَا جَاءُوكَ حَيَّوْكَ بِمَا لَمْ يُحَيِّكَ بِهِ اللَّهُ» فَقالَ لَهُم رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : وقَد أبدَلَنَا اللّهُ بِخَيرٍ مِن ذلِكَ تَحِيَّةِ أهلِ الجَنَّةِ «السَّلامُ عَلَيكُم». ۱

۵ / ۴

أعمالُ الجاهِلِيَّةِ

أ ـ وَأدُ البَناتِ

الكتاب

«وَإذَا بُشِّرَ أحَدُهُم بِالْأُنثَى ظَـلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ * يَتَوَ رَى مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أمْ يَدُسُّهُ فِى التُّرَابِ ألاَ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ» . ۲

«وَ إذَا الْمَوْءُودَةُ سُـلـءِلَتْ * بِأَىِّ ذَمنبٍ قُتِلَتْ» . ۳

1.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۷ ص ۲۸ ح ۴ .

2.النحل : ۵۸ و ۵۹ .

3.التكوير : ۸ و ۹ . قال ابن شهرآشوب نقلاً عن ابن الحريري البصري في درّة الغوّاص وابن فيّاض في شرح الأخبار : إنّ الصحابة قد اختلفوا في «الموؤودة» فقال لهم عليّ عليه السلام : إنّها لا تكون موؤودة حتّى يأتي عليها الثارات السبع ، فقال له عمر : صدقت أطال اللّه بقاك ، أراد بذلك المبيّنة في قوله : «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الاْءِنسَـنَ مِن سُلَــلَةٍ ...» الآية ، المؤمنون : ۱۲ ـ ۱۴ ، فأشار أنّه إذا استهلّ بعد الولادة ثمّ دفن فقد وئد (المناقب لابن شهرآشوب : ج ۲ ص ۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۱۶۴) .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 57160
صفحه از 618
پرینت  ارسال به