159
دانش نامه عقايد اسلامي ج2

«به من خبر دهيد از لات و عزّى ، و مَنات، آن سومين ديگر . آيا [به خيالتان ]براى شما پسران است و براى او دختر ؟ در اين صورت ، اين ، تقسيمى نادرست است» .

ر . ك : انعام : آيه ۱۰۰ ـ ۱۰۱ ، صافّات : آيه ۱۴۹ ـ ۱۵۴ ، زخرف : آيه ۱۶ .

حديث

۱۱۸۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند فرمود : «فرزند آدم، مرا تكذيب كرد ، با اين كه اين حق را نداشت ، و مرا دشنام داد، با آن كه چنين حقّى نداشت . و امّا تكذيبش درباره من ، اين بود كه گمان مى كرد كه نمى توانم او را آن گونه [ كه در دنيا بوده،] باز گردانم ، و امّا دشنامش به من ، اين بود كه براى من، فرزند قرار داد . منزّهم از اين كه همسر يا فرزندى داشته باشم» .

۱۱۸۷.صحيح البخارىـ به نقل از مجاهد ـ: كافران قريش مى گفتند : فرشتگان، دختران خدايند و مادرانشان، دختران بزرگان پريان اند .

۱۱۸۸.تفسير الطبرىـ به نقل از ابن عبّاس ، در تفسير آيه «و براى خدا دخترانى قرار مى دهند» ـ: [ يعنى ]آنان را براى من (خداوند) مى پسنديد و براى خود نمى پسنديد؛ زيرا در جاهليّت ، هنگامى كه دخترى براى كسى به دنيا مى آمد، او را با سبُكى (خوارى) ، نگاه مى داشتند و يا زنده به گورش مى كردند .


دانش نامه عقايد اسلامي ج2
158

«أفَرَءَيْتُمُ اللَّـتَ وَ الْعُزَّى * وَمَنَوةَ الثَّالِثَةَ الْأُخْرَى * ألَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنثَى * تِلْكَ إذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى» . ۱

راجع: الأنعام : ۱۰۰ ـ ۱۰۱ ، الصافّات : ۱۴۹ ـ ۱۵۴ ، الزخرف : ۱۶ .

الحديث

۱۱۸۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :قالَ اللّهُ : كَذَّبَنِي ابنُ آدَمَ ولَم يَكُن لَهُ ذلِكَ ، وشَتَمَني ولَم يَكُن لَهُ ذلِكَ . فَأَمّا تَكذيبُهُ إيّايَ فَزَعَمَ أنّي لا أقدِرُ أن اُعيدَهُ كَما كانَ ، وأمّا شَتمُهُ إيّايَ فَقَولُهُ : لي وَلَدٌ ، فَسُبحاني أن أتَّخِذَ صاحِبَةً أو وَلَداً. ۲

۱۱۸۷.صحيح البخاري عن مجاهد :قالَ كُفّارُ قُرَيشٍ : المَلائِكَةُ بَناتُ اللّهِ ، واُمَّهاتُهُم بَناتُ سَرَواتِ ۳ الجِنِّ. ۴

۱۱۸۸.تفسير الطبري عن ابن عبّاسـ في تَفسيرِ قَولِهِ تَعالى : «وَ يَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَـتِ ...» الآية ـ: يَجعَلونَ للّهِِ البَناتِ ، تَرضَونَهُنَّ لي ولا تَرضَونَهُنَّ لِأَنفُسِكُم . وذلِكَ أنَّهُم كانوا فِي الجاهِلِيَّةِ إذا وُلِدَ لِلرَّجُلِ مِنهُم جارِيَةٌ أمسَكَها عَلى هونٍ أو دَسَّها فِي التُّرابِ وهِيَ حَيَّةٌ. ۵

1.النجم : ۱۹ ـ ۲۲ . قال الكلبي في كتاب الأصنام : كانت قريش تطوف بالكعبة وتقول : واللاتِ والعُزّى ومناة الثالثة الاُخرى! فإنّهنّ الغرانيق العُلى وإنّ شفاعتهنّ لترتجى ! كانوا يقولون : بنات اللّه ( عز و جل عن ذلك !) وهنّ يشفعن إليه . فلمّا بعث اللّه رسوله أنزل عليه : «أفَرَأيْتُمُ... إنْ هيَ إلاَّ أسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أنْتُمْ وَآباؤُكُمْ مَا أنْزَلَ اللّه ُ بِها مِنْ سُلْطانٍ» (الأصنام : ۳۴ ، وراجع تفسير القمّي : ج ۲ ص ۳۳۸) . والغرانيق : الأصنام ، وهي في الأصل : الذكور من طير الماء (النهاية : ج ۳ ص ۳۶۴) .

2.صحيح البخاري : ج ۴ ص ۱۶۲۹ ح ۴۲۱۲ عن ابن عبّاس وص ۱۹۰۳ ح ۴۶۹۰ ، سنن النسائي : ج ۴ ص ۱۱۲ ، مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۱۹۹ ح ۸۲۲۷ و ص ۲۶۴ ح ۸۶۱۸ كلّها عن أبي هريرة نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۴ ص ۳۵۳ ح ۳۸۹۱۳ .

3.سروات الجنّ : أي أشرافهم (النهاية : ج ۲ ص ۳۶۳) .

4.صحيح البخاري : ج ۳ ص ۱۲۰۰ وراجع تفسير الطبريّ : ج ۱۲ الجزء ۲۳ ح ۱۰۸ .

5.تفسير الطبريّ : ج ۸ الجزء ۱۴ ح ۱۲۳ ، الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۱۳۸ وفيه «يرضونهنّ له ولا يرضونهنّ لأنفسهم» .

  • نام منبع :
    دانش نامه عقايد اسلامي ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: رضا برنجكار، ترجمه: عبدالهادى مسعودى، مهدى مهریزى، على نقى خدایارى، محمّد مرادی و جعفر آریانی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 57129
صفحه از 618
پرینت  ارسال به