367
دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1

ز ـ از فريب دنيا بترسيد

۵۳۹.امام على عليه السلام :از فريب دنيا بترسيد زيرا دنيا هميشه آنچه را كه فريبكارانه داده است ، پس مى گيرد، و كسى را كه آسوده خاطر در آن اقامت گزيده است ، مى راند.

۵۴۰.امام على عليه السلام :زنهار كه زندگى دنيا ، شما را نفريبد! شما در دنيا مسافرانى هستيد كه اُتراق كرده ايد . مرگ نيز در ميان شما منزل گزيده است ؛ شما را آماج تيرهاى خود كرده است، و مركب هاى آن ، خبرهاى شما را به سراى ثواب و عقاب و سزا و حساب مى برند.

۵۴۱.امام على عليه السلام :زنهار كه جاذبه هاى فراوان دنيا شما را نفريبند ؛ چرا كه از دنيا ، اندكى (كفنى) با خود مى بريد!

۵۴۲.امام على عليه السلام :زنهار كه برخوردارى فريب خوردگان [دنيا] شما را نفريبد؛ زيرا آن همه، در حقيقت، سايه اى است كه تا مدّتى محدود ادامه مى يابد!

۵۴۳.امام على عليه السلام :اى بندگان خدا! زنهار كه زندگى دنيا شما را نفريبد . دنيا ، سرايى است كه بلا از هر سو آن را در ميان گرفته است، و به نابودى معروف است، و بى وفايى ، صفت آن است. هر آنچه در دنياست ، رو به زوال است، و آن ، ميان اهلش به نوبت مى چرخد و هر روز به كام يكى است. ساكنانش هرگز از گزند او در امان نيستند ؛ گاه در اميد و شادمانى به سر مى برند و گاه در رنج و ناكامى.
زندگىِ آن ، نكوهيده [و نامطلوب] است، و آسايشش دوام ندارد. مردم دنيا ، در آن هدف هاى نشانه رفته اى هستند كه دنيا تيرهايش را به سوى آنان مى افكند، و با مرگ خُردشان مى كند.


دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1
366

ز ـ اِتَّقوا غُرورَ الدُّنيا

۵۳۹.الإمام عليّ عليه السلام :اِتَّقوا غُرورَ الدُّنيا ؛ فَإِنَّها تَستَرجِعُ أبدا ما خَدَعَت بِهِ مِنَ المَحاسِنِ ، وتُزعِجُ ۱ المُطمَئِنَّ إلَيها وَالقاطِنَ ۲ . ۳

۵۴۰.عنه عليه السلام :فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الحَياةُ الدُّنيا ، فَإِنَّما أنتُم فيها سَفرٌ حُلولٌ ، المَوتُ بِكُم نُزولٌ ، تَنتَضِلُ ۴ فيكُم مَناياهُ ، وتَمضي بِأَخبارِكُم مَطاياهُ ، إلى دارِ الثَّوابِ وَالعِقابِ وَالجَزاءِ وَالحِسابِ . ۵

۵۴۱.عنه عليه السلام :لا يَغُرَّنَّكُم كَثرَةُ ما يُعجِبُكُم فيها ، لِقِلَّةِ ما يَصحَبُكُم منها . ۶

۵۴۲.عنه عليه السلام :لا يَغُرَّنَّكُم ما أصبَحَ فيهِ أهلُ الغُرورِ ، فَإِنَّما هُوَ ظِلٌّ مَمدودٌ إلى أجَلٍ مَعدودٍ . ۷

۵۴۳.عنه عليه السلام :عِبادَ اللّهِ ، لا تَغُرَّنَّكُمُ الحَياةُ الدُّنيا ، فَإِنَّها دارٌ بِالبَلاءِ مَحفوفَةٌ ، وبِالفَناءِ مَعروفَةٌ ، وبِالغَدرِ مَوصوفَةٌ ، وكُلُّ مافيها إلى زَوالٍ ، وهِيَ بَينَ أهلِها دُوَلٌ وسِجالٌ ۸ ، لَن يَسلَمَ مِن شَرِّها نُزّالُها ؛ بَينا أهلُها في رَجاءٍ وسُرورٍ إذ هُم مِنها
في بَلاءٍ وغُرورٍ .
العَيشُ فيها مَذمومٌ ، وَالرَّخاءُ فيها لا يَدومُ ، وإنَّما أهلُها فيها أغراضٌ مُستَهدَفَةٌ ، تَرميهِم بِسِهامِها ، وتَقضِمُهُم بِحِمامِها ۹ . ۱۰

1.يقال : أزعَجتُ فلانا عن مَوضِعِهِ ؛ إذا أزَلتَهُ عنه (اُنظر المصباح المنير : ص۲۵۳ «زعج») .

2.قَطَن بالمكان : أقام به فهو قاطِن (المصباح المنير : ص ۵۰۹ «قطن») .

3.غرر الحكم : ح ۲۵۶۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۸۸ ح ۲۰۹۹ .

4.يقال : انتَضَل القومُ وتناضَلوا : أي رمَوا للسَّبْق (النهاية : ج ۵ ص ۷۲ «نضل») .

5.الكافي : ج ۸ ص ۱۷۲ ح ۱۹۳ عن جابر عن الإمام الباقر عليه السلام ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۴۹ وفيه «ينتصل» و «بأخياركم» بدل «تنتضل» و «بأخباركم» ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۳۴۸ ح ۳۰ ؛ مطالب السؤول : ص ۵۱ نحوه .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۱۸ ح ۱۰۹ نقلاً عن عيون الحكم والمواعظ ؛ مطالب السؤول : ص ۵۱ .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۸۹ .

8.سِجَال : أي مرّة لنا ومرّة علينا (النهاية : ج ۲ ص ۳۴۴ «سجل») .

9.الحِمامُ : قَدَرُ الموت (الصحاح : ج ۵ ص ۱۹۰۶ «حمم») .

10.تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۰۰ عن عبد اللّه بن صالح العجلي عن أبيه ، تذكرة الخواصّ : ص ۱۲۳ ، المناقب للخوارزمي : ص ۳۷۰ ح ۳۸۹ كلاهما عن عبد اللّه بن صالح العجلي عن رجل من بني شيبان ، دستور معالم الحكم : ص ۳۶ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۲۰۱ ح ۴۴۲۲۴ ؛ نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۶ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۱۱۷ ح ۱۰۹ .

  • نام منبع :
    دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    مؤلف : محمدي ري شهري محقق همكار : سيد رسول موسوي ، مترجم : حميد رضا شيخي
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 68904
صفحه از 476
پرینت  ارسال به