747
ماه خدا ج2

۶۱۸.تفسير ابن كثير ـ به نقل از على بن عُروه ـ :روزى ، پيامبر خدا از چهار نفر از بنى اسرائيل ياد كرد كه هشتاد سال خدا را پرستيدند ، بى آن كه يك چشم بر هم زدنى ، او را نافرمانى كنند و از: ايّوب ، زكريّا ، حِزقيل بن عجوز و يوشَع بن نون ياد كرد.
اصحاب پيامبر خدا از آن تعجّب كردند. جبرئيل ، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت: «اى محمّد! امّت تو از آن چند نفر كه هشتاد سال خدا را پرستيدند و يك چشم بر هم زدن هم او را نافرمانى نكردند ، در شگفت شدند! خداوند ، بهتر از آن را نازل كرده است» و آن گاه ، اين آيه را بر پيامبر صلى الله عليه و آله تلاوت نمود : « « ما آن را در شب قدر نازل كرديم * و تو چه دانى كه شب قدر چيست؟ * شب قدر ، بهتر از هزار ماه است» . اين ، برتر از آن چيزى است كه تو و امّت تو [ از آن ، ]تعجّب كرديد».
پيامبر خدا و كسانى كه با او بودند ، از اين خبر ، خوش حال شدند.

۱ / ۲

ويژگى هاى شب قدر

الف ـ تقدير هر چه در سال خواهد شد ، در آن شب است

۶۱۹.امام على عليه السلام:در شب هفدهم ماه رمضان و شب هاى: نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و سوم از ماه رمضان ، از خداوند حج بطلبيد؛ چرا كه حاجيان هر سال ، در شب قدر معيّن مى شوند و ـ همان گونه كه خداوند فرموده است: ـ « در آن شب ، هر كار حكمت آميزى فيصله داده مى شود» .

۶۲۰.امام باقر عليه السلام ـ درباره اين آيه: «وقتى اَجَل كسى فرا رسد ، خداوندْ آن را تأخير نمى اندازد» ـ : نزد خداوند ، نامه هاى نوشته شده اى است كه از آنها آنچه را بخواهد ، جلو يا عقب مى اندازد. چون شب قدر فرا برسد ، خداوندْ هر چه را تا شب قدر آينده خواهد شد ، نازل (مقدّر) مى كند. اين ، همان سخن خداست كه: « وقتى اَجَل كسى فرا رسد ، خداوند ، آن را تأخير نمى اندازد» . وقتى كه اَجَل كسى را نازل كرد و نگارندگان آسمان ها آن را نگاشتند ، ديگر آن را عقب نمى اندازد.


ماه خدا ج2
746

۶۱۸.تفسير ابن كثير عن عليّ بن عروة :ذَكَرَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَوما أربَعَةً مِن بَني إسرائيلَ عَبَدوا اللّهَ ثَمانينَ عاما ، لَم يَعصُوهُ طَرفَةَ عَينٍ ؛ فَذَكَرَ أيُّوبَ ، وَزَكَريّا ، وحِزقيلَ بنَ العَجوزِ ، ويوشَعَ بَنَ نونٍ .
قالَ : فَعَجِبَ أصحابُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله مِن ذلِكَ فَأتاهُ جِبرِيلُ .
فقالَ : «يا مُحَمَّدُ ، عَجِبَت أُمَّتُكَ مِن عِبادَةِ هؤُلاءِ النَّفَرِ ثَمانينَ سَنَةً لَم يَعصُوهُ طَرفَةَ عَينٍ ؛ فَقَد أنزَلَ اللّهُ خَيرا مِن ذلِكَ فَقَرَأَ عَلَيهِ «إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ * وَ مَآ أَدْرَلـكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ * لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ، هذا أفضَلُ مِمّا عَجِبتَ أنتَ وَ أُمَّتُكَ» .
قالَ : فَسُرَّ بِذلِكَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَالنّاسُ مَعَهُ . ۱

۱ / ۲

خَصائِصُ لَيلَةِ القَدرِ

أ ـ فيها تَقديرُ كُلِّ شَيءٍ يَكونُ فِي السَّنَةِ

۶۱۹.الإمام عليّ عليه السلام :سَلُوا اللّهَ الحَجَّ في لَيلَةِ سَبعَ عَشرَةَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ، وفي تِسعَ عَشرَةَ ، وفي إحدى وعِشرينَ ، وفي ثَلاثٍ وعِشرينَ مِنهُ ؛ فَإِنَّهُ يُكتَبُ الوَفدُ في كُلِّ عامٍ في لَيلَةِ القَدرِ ، وفيها ـ كَما قالَ اللّهُ عز و جل ـ «يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ » . ۲

۶۲۰.الإمام الباقر عليه السلام ـ في قَولِ اللّهِ تَعالى : « وَ لَن يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَآءَ أَجَلُهَا» ۳ ـ : إنَّ عِندَاللّهِ كُتُبا مَرقومَةً ۴ يُقَدِّمُ مِنها ما يَشاءُ ، ويُؤَخِّرُ ما يَشاءُ ، فَإِذا كانَ لَيلَةُ القَدرِ أنزَلَ اللّهُ فيها كُلَّ شَيءٍ يَكونُ إلى لَيلَةٍ مِثلِها ، فَذلِكَ قَولُهُ : «وَ لَن يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَآءَ أَجَلُهَا» إذا أنزَلَهُ وكَتَبَهُ كُتّابُ السَّماواتِ ، وهُوَ الَّذي لا يُؤَخِّرُهُ . ۵

1.تفسير ابن كثير : ۸ / ۴۶۴ ، تفسير القرطبي : ۲۰ / ۱۳۲ عن الإمام عليّ عليه السلام وعروة وليس فيه «والناس معه» ، الدرّ المنثور : ۸ / ۵۶۸ نقلاً عن ابن أبي حاتم .

2.دعائم الإسلام : ۱ / ۲۸۱ ، بحار الأنوار : ۹۷ / ۹ / ۱۲ .

3.المنافقون : ۱۱.

4.المرقوم : المكتوب (مجمع البحرين : ۲ / ۷۲۵) .

5.تفسير القمّي : ۲ / ۳۷۱ عن أبي بصير ، بحار الأنوار : ۹۷ / ۱۳ / ۲۱ .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    1ول
تعداد بازدید : 41335
صفحه از 1095
پرینت  ارسال به