615
ماه خدا ج2

۵۷۶.الكافى ـ به نقل از حلبى ، از امام صادق عليه السلام ـ :«دهه آخر ماه رمضان كه مى شد ، پيامبر خدا در مسجد ، معتكف مى شد و براى او چادرى بافته شده از مو[ ى چارپايان] برافراشته مى گشت. كمر [به عبادت] مى بست و بستر خود را جمع مى كرد». ۱
و برخى گفتند: از زنان نيز كناره مى گرفت.
امام صادق عليه السلام فرمود: «امّا كناره گيرى از زنان ، نه».

نكته

سيّد ابن طاووس گويد:
كمال اعتكاف ، آن است كه عقل و دل و اعضا را تنها براى عمل صالح ، اختصاص دهد و آنها را در آستان خداى متعال و اراده مقدّس او نگه دارد و نيز با قيد و بندهاى مراقبت الهى ، مقيّد سازد و آنها را از آنچه يك روزه دار خود را به نحو كامل از آنها نگه مى دارد ، نگه دارد و بر احتياط روزه دار در روزه اش ، معناى اراده شده از اعتكاف و همواره اقبال داشتن به سوى خدا و ترك اعراض از او ، بيفزايد.
پس هر گاه معتكف ، در راه هاى انوار عقل و دلش ، خاطر را براى غير خدا رها سازد،يا عضوى را در غير اطاعت پروردگارش به كار گيرد ، به همان اندازه كه غافل شود و يا كمال اوصاف را ناديده بگيرد ، حقيقت كمال اعتكاف را تباه ساخته است. ۲

ر . ك : ص ۳۶۵ (كارهايى كه بر استحباب آنها ، تأكيد شده است / اعتكاف) .

1.علاّمه مجلسى گفته است: «جمع كردن بستر ، كنايه از ترك آميزش و همخوابگى يا كاستن از خواب است. البتّه احتمال اوّل ، قوى تر است و با اين سخن امام عليه السلام كه: «امّا كناره گيرى از زنان ، نه» منافات ندارد؛ چون مقصود از اين كلام ، كناره گيرى كلّى از زنان است ، به نحوى كه نتوانند خدمت و گفتگو و همنشينى كنند» (ر . ك : مرآه العقول : ۱۶ / ۴۲۶) . شيخ طوسى در الاستبصار گفته است: «اين سخن امام صادق عليه السلام كه: امّا كناره گيرى از زنان ، نه ، معنايش گفتگو و همنشينى با زنان است ، نه آميزش با زنان در حال اعتكاف؛ زيرا آنچه در حال اعتكافْ حرام است ، همبستر شدن است ، نه چيزهايى كه ياد كرديم».

2.الإقبال : ۱ / ۳۵۷ .


ماه خدا ج2
614

۵۷۶.الكافي عن الحلبي عن الإمام الصادق عليه السلام :«كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا كانَ العَشرُ الأَواخِرُ اعتَكَفَ فِي المَسجِدِ ، وضُرِبَت لَهُ قُبَّةٌ مِن شَعرٍ ، وشَمَّرَ المِئزَرَ ، وطَوى فِراشَهُ» ۱ . وقالَ بَعضُهُم : وَاعتَزَلَ النِّساءَ .
فَقالَ أبو عَبدِ اللّهِ عليه السلام : «أمَّا اعتِزالُ النِّساءِ فَلا» . ۲

وانظر : ص ۳۶۴ (ما يؤكد استحبابه من الأعمال / الاعتكاف) .

1.قال العلاّمة المجلسي رحمه الله : قوله عليه السلام : «وطوى فراشه» كناية عن ترك الجماع والمضاجعة أو عن قلّة النوم . والأول أظهر ، ولا ينافيه قوله عليه السلام : «أمّا اعتزال النساء فلا» فإنّ المراد به الاعتزال بالكلّيّة بحيث يمنعهنّ عن الخدمة والمكالمة والجلوس معه (مرآة العقول : ۱۶ / ۴۲۶) . وقال الشيخ الطوسي قدس سره في الاستبصار : إنّ قوله عليه السلام : «أمّا اعتزال النساء فلا» المعنى فيه مخالطتهنّ ومجالستهنّ دون أن يكون المراد به وطأهنّ في حال الاعتكاف ؛ لأنّ الّذي يحرم في حال الاعتكاف الجماع دون ما سواه ممّا ذكرناه .

2.الكافي : ۴ / ۱۷۵ / ۱ ، تهذيب الأحكام : ۴ / ۲۸۷ / ۸۶۹ ، الاستبصار : ۲ / ۱۳۰ / ۴۲۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲ / ۱۸۴ / ۲۰۸۷ ، بحار الأنوار : ۱۶ / ۲۷۳ / ۱۰۲ .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    1ول
تعداد بازدید : 41274
صفحه از 1095
پرینت  ارسال به