97
ماه خدا ج1

۹۶.امام على عليه السلام :خداوند ، روزه را واجب فرمود ، تا آزمونى براى اخلاص آفريدگان باشد .

۹۷.حضرت فاطمه عليهاالسلام :روزه براى استوارسازى اخلاص ، واجب شده است .

۹۸.امام حسين عليه السلام ـ درباره حكمت روزه دارى ـ :تا ثروتمند ، رنج گرسنگى را بچشد ؛ پس بر بينوايان نيكى كند .

۹۹.امام صادق عليه السلام ـ درباره حكمت روزه دارى ـ :خداوند متعال ، روزه را واجب ساخته است تا ثروتمند و تهى دست ، برابر شوند؛ چون [بدون روزه] ثروتمند ، رنج گرسنگى را نمى چشيد تا به فقير ترحّم كند؛ زيرا ثروتمند هر گاه چيزى را بخواهد ، بر آن تواناست . پس خداى متعال خواست تا ميان بندگانش برابرى پديد آورد و ثروتمند هم طعم گرسنگى و رنج را بچشد تا بر ناتوان ، رقّت قلب يابد و بر گرسنه ترحّم نمايد .

۱۰۰.امام رضا عليه السلام ـ از جمله آنچه در پاسخ سؤال هاى محمّد بن سنان نوشته است ـ :روزه دارى ، براى شناخت رنج گرسنگى و تشنگى است و براى آن است كه هر روزه دارى فروتن ، شكسته ، پاداش يافته و داراى نيّت الهى و شكيبا باشد و اينها راهنماى او بر سختى هاى قيامت گردند ، علاوه بر اين كه براى روزه دار ، حالت فرو شكستن شهوات پديد مى آيد و او را در دنيا پند مى دهد و راهنمايى بر آخرت است ، تا بداند كه فقيران و بينوايان در دنيا و آخرت ، چه سختى هايى مى كِشند .


ماه خدا ج1
96

۹۶.عنه عليه السلام :فَرَضَ اللّهُ الصِّيامَ ابتِلاءً لاِءِخلاصِ الخَلقِ . ۱

۹۷.فاطمة عليهاالسلام :فَرضَ [اللّهُ] ۲ ... الصِّيامَ تَثبيتا لِلإِخلاصِ . ۳

۹۸.الإمام الحسين عليه السلام ـ في بَيانِ عِلَّةِ الصِّيامِ ـ :لِيَجِدَ الغَنِيُّ مَسَّ الجوعِ فَيَعودَ بِالفَضلِ عَلَى المَساكينِ . ۴

۹۹.الإمام الصادق عليه السلام ـ أيضا ـ :إنَّما فَرَضَ اللّهُ عز و جل الصِّيامَ لِيَستَوِيَ بِهِ الغَنِيُّ وَالفَقيرُ ؛ وذلِكَ أنَّ الغَنِيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجوعِ فَيَرحَمَ الفَقيرَ ؛ لِأَنَّ الغَنِيَّ كُلَّما أرادَ شَيئا قَدَرَ عَلَيهِ ، فَأَرادَ اللّهُ عز و جل أن يُسَوِّيَ بَينَ خَلقِهِ ، وأن يُذيقَ الغَنِيَّ مَسَّ الجوعِ وَالأَلَمِ ؛ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعيفِ فَيَرحَمَ الجائِعَ . ۵

۱۰۰.الإمام الرضا عليه السلام ـ مِمّا كَتَبَهُ إلى مُحَمَّدِ بنِ سِنانٍ في جَوابِ مَسائِلِهِ ـ :عِلَّةُ الصَّومِ لِعِرفانِ مَسِّ الجوعِ وَالعَطَشِ ؛ لِيَكونَ ذَليلاً مُستَكينا مَأجورا مُحتَسِبا صابِرا ، ويَكونَ ذلِكَ دَليلاً لَهُ عَلى شَدائِدِ الآخِرَةِ مَعَ ما فيهِ مِنَ الاِنكِسارِ لَهُ عَنِ الشَّهَواتِ ، واعِظا لَهُ فِي العاجِلِ ، دَليلاً عَلَى الآجِلِ ؛ لِيَعلَمَ شِدَّةَ مَبلَغِ ذلِكَ مِن أهلِ الفَقرِ وَالمَسكَنَةِ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ . ۶

1.نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۲ .

2.أثبتنا ما بين المعقوفين من كتاب من لايحضره الفقيه وبحار الأنوار وفي الاحتجاج : «جعل اللّه ...» .

3.علل الشرايع : ۲۴۸ / ۲ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳ / ۵۶۸ / ۴۹۴۰ وفيه «تبيينا» بدل «تثبيتا» وكلاهما عن زينب بنت الإمام عليّ عليه السلام ، الاحتجاج : ۱ / ۲۵۸ / ۴۹ عن عبد اللّه بن الحسن المثنّى عن آبائه عليهم السلامعنها عليهاالسلام ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۳۶۸ / ۴۷ .

4.المناقب لابن شهرآشوب : ۴ / ۶۸ ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۳۷۵ / ۶۲ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲ / ۷۳ / ۱۷۶۶ ، علل الشرايع : ۳۷۸ / ۲ ، فضائل الأشهر الثلاثة : ۱۰۲ / ۸۸ وفيه «ليحسن على الضعيف ويطعم الجائع» ، الإقبال :۱ / ۳۰ كلّها عن هشام بن الحكم ، مجمع البيان : ۱ / ۴۹۰ وليس فيه «أن يسوّي بين خلقه» .

6.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲ / ۷۳ / ۱۷۶۷ ، علل الشرايع : ۳۷۸ / ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۹۱ / ۱ ، بحار الأنوار : ۶ / ۹۷ / ۲ وج ۹۶ / ۳۷۰ / ۵۲ .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 69728
صفحه از 560
پرینت  ارسال به