95
ماه خدا ج1

۹۳.امام رضا عليه السلام ـ در مجموعه اى كه فضل بن شاذان از سخن ايشان درباره حكمت واجبات ، گرد آورده است ـ :پس اگر بگويند : «چرا به روزه ماه رمضان فرمان يافته اند ، نه كمتر از آن و نه بيشتر؟» ، گفته مى شود : براى آن كه انجام دادن اين مقدار روزه در توان بندگان است و نيرومند و ناتوان را فرا مى گيرد .
همانا خداوند ، واجبات را بر پايه چيزهاى غالب تر و نيروهاى فراگيرتر ، مقرّر داشته و سپس ناتوانان را رخصت داده است . خداوند بر توانمندان واجب ساخته و به بيشتر ، تشويق كرده است ؛ و اگر شايسته كمتر از آن بودند ، از تكليفشان مى كاست و اگر به بيش از آن نياز داشتند ، بر تكليفشان مى افزود .

۹۴.امام رضا عليه السلام ـ در همان مجموعه ـ :اگر بگويند : «چرا تنها در ماه رمضان روزه واجب شده است و نه ماه هاى ديگر؟» ، گفته مى شود : زيرا ماه رمضان ، ماهى است كه خداوند در آن ، قرآن را نازل كرده و در آن ميان حق و باطل ، جدايى انداخته است ، آن چنان كه خداوند فرموده است : «ماه رمضان ، ماهى كه قرآن در آن فرود آمده است تا هدايتى براى مردم و نشانه هايى روشن از هدايت و فرقان باشد» . محمّد صلى الله عليه و آله نيز در اين ماه به پيامبرى رسيده است .
و در آن ، شب قدر است كه بهتر از هزار ماه است . در آن شب ، هر امر حكمت آميزى مقدّر (جدا) مى شود و آن ، سرآغاز سال است و آنچه در طول سال از خير و شر ، زيان و سود ، يا مقدار روزى و مدّت عمر خواهد بود ، در آن شب ، مقدّر مى شود . از اين رو به آن ، «شب قدر» گويند .

۱ / ۲

حكمت روزه گرفتن

۹۵.امام على عليه السلام :خداوند ، بندگان مؤمن خويش را با نمازها ، زكات ها و تلاش براى روزه گرفتن در روزهاى واجب شده ، نگهدارى كرده است تا اعضايشان آرامش يابد و چشمانشان خشوع پيدا كند و جان هايشان رام گردد و دل هايشان متواضع شود و غرور از آنان زدوده گردد ، به سبب حكمت هايى كه در آنهاست ، چون : خاكى شدن چهره هاى عزّتمند از روى تواضع ، به زمين چسبيدن اعضاى شريف از روى فروتنى ، و چسبيدن شكم ها به پشت ها از روى رام شدن .


ماه خدا ج1
94

۹۳.الإمام الرضا عليه السلام ـ فيما جَمَعَهُ الفَضلُ بنُ شاذانَ مِن كَلامِهِ في عِلَلِ الفَرائِضِ ـ :فَإِن قيلَ : فَلِمَ اُمِروا بِصَومِ شَهرِ رَمَضانَ ؛ لا أقَلَّ مِن ذلِكَ ولا أكثَرَ؟
قيلَ : لِأَ نَّهُ قُوَّةُ العِبادِ الَّذي يَعُمُّ فيهِ القَوِيُّ وَالضَّعيفُ . وإنَّما أوجَبَ اللّهُ الفَرائِضَ عَلى أغلَبِ الأَشياءِ وأعَمِّ القُوى ، ثُمَّ رَخَّصَ لِأَهلِ الضَّعفِ . وإنَّما أوجَبَ اللّهُ ورَغَّبَ أهلَ القُوَّةِ فِي الفَضلِ ، ولَو كانوا يَصلُحونَ عَلى أقَلَّ مِن ذلِكَ لَنَقَصَهُم ، ولَوِ احتاجوا إلى أكثَرَ مِن ذلِكَ لَزادَهُم . ۱

۹۴.عنه عليه السلام ـ أيضا ـ :فَإِن قالَ : فَلِمَ جُعِلَ الصَّومُ في شَهرِ رَمَضانَ خاصَّةً دونَ سائِرِ الشُّهورِ؟
قيلَ : لِأَنَّ شَهرَ رَمَضانَ هُوَ الشَّهرُ الَّذي أنزَلَ اللّهُ تَعالى فيهِ القُرآنَ ، وفيهِ فَرَّقَ بَينَ الحَقِّ وَالباطِلِ ، كَما قالَ اللّهَ عز و جل : «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَـتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ » ، وفيهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله ، وفيهِ لَيلَةُ القَدرِ الَّتي هِيَ خَيرٌ مِن ألفِ شَهرٍ ، وفيها يُفرَقُ كُلُّ أمرٍ حَكيمٍ ، وهُوَ رَأسُ السَّنَةِ يُقَدَّرُ فيها ما يَكونُ فِي السَّنَةِ مِن خَيرٍ أو شَرٍّ ، أو مَضَرَّةٍ أو مَنفَعَةٍ ، أو رِزقٍ أو أجَلٍ ؛ ولِذلِكَ سُمِّيَت : «لَيلَةَ القَدرِ» . ۲

۱ / ۲

حِكمَةُ الصِّيامِ

۹۵.الإمام عليّ عليه السلام :حَرَسَ اللّهُ عِبادَهُ المُؤمِنينَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّكَواتِ ومُجاهَدَةِ الصِّيامِ فِي الأَيّامِ المَفروضاتِ ؛ تَسكينا لِأَطرافِهِم ، وتَخشيعا لِأَبصارِهِم ، وتَذليلاً لِنُفوسِهِم ، وتَخفيضا لِقُلوبِهِم ، وإذهابا لِلخُيَلاءِ عَنهُم ، ولِما في ذلِكَ مِن تَعفيرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضُعا ، وَالتِصاقِ كَرائِمِ الجَوارِحِ بِالأَرضِ تَصاغُرا ، ولُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِنَ الصِّيامِ تَذَلُّلاً . ۳

1.علل الشرايع : ۲۷۰ / ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۱۱۷ / ۱ كلاهما عن الفضل بن شاذان ، بحار الأنوار : ۶ / ۸۰ / ۱ وج ۹۶ / ۳۷۰ / ۵۱ .

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۱۱۶ / ۱ ، علل الشرايع : ۲۷۰ / ۹ كلاهما عن الفضل بن شاذان ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۳۷۰ / ۵۱ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۲ .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 69553
صفحه از 560
پرینت  ارسال به