441
ماه خدا ج1

ب ـ تسبيح هاى هر روز

۵۱۰.الإقبال:از اعمال هر روز ماه رمضان ، تسبيح است. با سند ما به ابو العبّاس احمد بن محمّد بن سعيد بن عقده ، براى ما روايت شده كه گفت: يحيى بن زكريّا بن شيبان علاّف در كتابش در سال ۲۶۵ [ ق] خبر داده است كه على بن حمزه ، از پدرش و حسين بن ابى العلاء زندجى ، همگى از ابو بصير ، از امام صادق عليه السلامروايت كرده اند كه فرمود: «در هر روز از ماه رمضان ، چنين تسبيح مى گويى» و در اين تسبيح ، افزوده اى از روايت جدّم ابو جعفر طوسى را مى آوريم: ۱
اوّل . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان. منزّه است خداوندِ شنوايى كه چيزى شنواتر از او نيست؛ از فراز عرش خود ، آنچه را زير زمين هاى هفتگانه است ، مى شنود و آنچه را در تاريكى هاى خشكى و درياست ، مى شنود ، و ناله و شِكوه را ، و راز و نهان را ، و وسوسه هاى سينه را مى شنود و از شنوايىِ او ، هيچ صدايى ناشنيده نمى ماند».
دوم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش . منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندِ بينايى كه چيزى شنواتر از او نيست؛ از فراز عرش خود ، آنچه را زير زمين هاى هفتگانه است ، مى بيند و آنچه را در تاريكى هاى خشكى و درياست ، مى بيند. ديدگان ، او را نمى بينند و او ديدگان را مى بيند و او لطيف و آگاه است. نه تاريكى ، چشمش را مى پوشاند و نه چيزى با پرده ، از او پوشيده مى ماند و نه ديوارى ، چيزى را از او پنهان مى سازد و نه خشكى و نه دريايى ، از او پوشيده است و نه كوهى ، آنچه را در ريشه خود دارد ، از او مى پوشاند و نه دلى ، آنچه را در آن است و نه پهلويى ، آنچه را در دلش است . و هيچ ريز و درشتى ، از او پوشيده نيست و هيچ كوچكى به خاطر كوچكى اش از او مخفى نمى شود و چيزى نه در زمين و نه در آسمان ، از او پوشيده نمى ماند. اوست كه در رَحِم ها ، شما را آن گونه كه مى خواهد ، تصويرگرى مى كند. معبودى جز او نيست؛ او كه قدرتمند حكيم است».
سوم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندى كه ابرهاى سنگين را پديد مى آورد و رعد با ستايش او ، تسبيح مى گويد و فرشتگان ، از بيم او تسبيح مى گويند و آذرخش را مى فرستد و با آن ، هر كه را بخواهد ، هدف قرار مى دهد و بادها را پيشاپيش رحمتش مى فرستد و با كلماتش از آسمان ، آب فرو مى فرستد و با قدرت خود ، گياه را مى روياند و با علم او برگ درخت ، فرو مى افتد. منزّه است خداوندى كه همسنگ ذرّه اى ، نه در زمين و نه در آسمان ، از او پنهان نمى ماند؛ و نه كوچك تر از آن و نه بزرگ تر از آن نيست ، مگر آن كه در نوشته اى روشنگر است».
چهارم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندى كه مى داند هر زنى چه بارى دارد و رَحِم ها چه اندازه [ از زمان باردارى را] كم يا زياد مى كنند ، و هر چيزى نزد او به اندازه است. داناى نهان و آشكار ، و بزرگ و متعالى است. يكسان است كسى از شما سخن را پنهانى بگويد يا آشكارا ، و نيز كسى كه شبانه پنهان مى شود و در روز آشكار مى گردد. براى هر چيز و هر كس ، نگهبانانى است كه از پيش رو و پشت سر به فرمان خدا نگهبانى اش مى كنند. منزّه است خداوندى كه زندگان را مى ميراند و مردگان را حيات مى بخشد و مى داند كه زمين ، از آنان چه مى كاهد ، و آنچه را بخواهد ، تا زمانى معيّن در رَحِم ها نگه مى دارد».
پنجم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوند ، مالك فرمان روايى. به هر كه بخواهى ، فرمان روايى مى دهى و از هر كه بخواهى ، فرمان روايى را مى ستانى. هر كه را خواهى ، عزّت مى بخشى و هر كه را خواهى ، خوار مى سازى. نيكى به دست توست. همانا تو بر هر چيز ، توانايى. شب را وارد روز مى كنى و روز را به شب وارد مى كنى و زنده را از مرده بيرون مى آورى و مرده را از زنده بيرون مى آورى و هر كه را بخواهى ، بى حساب روزى مى دهى».
ششم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى . منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته . منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش . منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندى كه كليدهاى غيب ، نزد اوست و آنها را جز او نمى داند ، و مى داند آنچه را در خشكى و درياست ، و هيچ برگى [ از درختى] نمى افتد ، مگر آن كه مى داندش ، و هيچ دانه اى در تاريكى هاى زمين نيست و نه هيچ تر و خشكى ، مگر آن كه در كتابى روشنگر است» .
هفتم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندى كه گويندگان ، ستايش او را نمى توانند شمرد و سپاس گزارانِ پرستنده ، از عهده شكر نعمت هايش برنمى آيند ، و او همان گونه است كه خود فرموده و بالاتر از آن است كه ما مى گوييم. و خداوندِ پاك ، همان گونه است كه خويش را ستوده و جز به مقدارى كه او بخواهد ، به چيزى از علم او احاطه نيابند. تخت فرمان روايى اش ، آسمان ها و زمين را فرا گرفته است و نگهبانىِ آسمان ها و زمين ، او را خسته نمى سازد و او بلندمرتبه بزرگ است».
هشتم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها . منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى . منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندى كه مى داند آنچه را در زمين فرو مى رود و آنچه را از آن بيرون مى آيد و آنچه را از آسمان فرود مى آيد و آنچه را به آسمان بالا مى رود. آنچه از آسمان فرود مى آيد و در آسمان فرا مى رود ، او را از آنچه در زمين فرو مى رود و آنچه از زمين بيرون مى آيد ، مشغول نمى سازد ؛ آگاهى به چيزى ، او را از آگاهى به چيزى ديگر ، مشغول نمى سازد؛ آفرينش چيزى ، از آفرينش چيزى ديگر مشغولش نمى سازد؛ و نگهبانى از چيزى ، از نگهبانى از چيزى ديگر مشغولش نمى سازد. هيچ چيزى همسان و برابر با او نيست و هيچ چيزى مانند او نيست و او شنواى بيناست».
نهم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى . منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته . منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوند ، آفريننده آسمان ها و زمين ، كه فرشتگان را فرستادگانى داراى دو بال ، سه بال و [ يا ]چهار بال ، قرار داد! در آفرينش ، آنچه مى خواهد ، مى افزايد. همانا خداوند بر هر چيز ، تواناست. هر رحمتى را كه خداوند براى مردم بگشايد ، جلوگيرى از آن نيست و هر چه را او جلو بگيرد ، پس از او ، فرستنده اى نيست. و او قدرتمند حكيم است».
دهم . «منزّه است خداوند ، آفريدگار بندگان. منزّه است خداوندِ صورت آفرين. منزّه است خداوند ، آفريدگار همه جفت ها. منزّه است خداوند ، پديدآورنده تاريكى ها و روشنى. منزّه است خداوند ، شكافنده دانه و هسته. منزّه است خداوند ، آفريننده هر چيز. منزّه است خداوند ، آفريدگار آنچه ديدنى و ناديدنى است. منزّه است خداوند ، به اندازه كلمات بى پايانش. منزّه است خداوند ، پروردگار جهانيان.
منزّه است خداوندى كه آنچه را در آسمان ها و آنچه در زمين است ، مى داند. هيچ رازگويىِ سه نفره اى نيست ، مگر آن كه او چهارمينِ آنان است و نه رازگويىِ پنج نفره اى ، مگر آن كه او ششمين شان است و نه كمتر و نه بيشتر از آن ، مگر آن كه او با آنان است ، هر جا كه باشند. سپس در روز قيامت ، آنان را از عملكردشان آگاه مى سازد. همانا خداوند بر هر چيز ، داناست. منزّه است آن كه كارهاى شايسته ، با نعمت او كمال مى يابند».

1.در مصباح المتهجّد است: «در هر روز از ماه رمضان تا آخرش ، ده بخش تسبيح گفته مى شود كه هر بخشى از آن ، تسبيحى جداگانه است».


ماه خدا ج1
440

ب ـ تَسبيحاتُ كُلِّ يَومٍ

۵۱۰.الإقبال :ومِنَ العَمَلِ في كُلِّ يَومٍ مِن شَهرِ رَمضانَ التَّسبيحُ ، رَوَيناهُ بِإِسنادنا إلى أبي العَبّاسِ أحمَدَ بنِ مُحَمَّدِ بنِ سَعيدِ بنِ عُقدَةَ ، قالَ : أخبَرَنا أبو عَبدِ اللّهِ يَحيَى بنِ زَكَريَّا بنِ شَيبانَ العَلاّفُ في كِتابِهِ سَنَةَ خمسٍ وسِتِّينَ ومِئَتَينِ ، قالَ : أخبَرَنا أبو الحَسَنِ عَليُ بنُ أبي حَمزَةَ عَن أبيهِ ، وحُسَينُ بنُ أبي العَلاءِ الزَّندَجيُّ ۱ جميعا عَن أبي بَصيرٍ عَن أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام قالَ : تُسَبِّحُ في كُلِّ يَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ ـ ونَذكُرُ فيهِ زِيادَةً مِن رِوايَةِ جَدّي أبي جَعفَرٍ الطّوسِيِّ ۲ ـ :
الأَوَّل : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ ، سُبحانَ اللّهِ السَّميعِ الَّذي لَيسَ شَيءٌ أسمَعَ مِنهُ ، يَسمَعُ مِن فَوقِ عَرشِهِ ما تَحتَ سَبعِ أرَضينَ ، ويَسمَعُ ما في ظُلُماتِ البَرِّ وَالبَحرِ ، ويَسمَعُ الأَنينَ وَالشَّكوى ، ويَسمَعُ السِّرَّ وأخفى ، وَيَسمَعُ وَساوِسَ الصُّدورِ ولا يُصِمُّ سَمعَهُ صَوتٌ .
الثّاني : سُبحانَ اللّهِ بارِئِ النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ .
سُبحانَ اللّهِ البَصيرِ الَّذي لَيسَ شَيءٌ أبصَرَ مِنهُ ، يُبصِرُ مِن فَوقِ عَرشِهِ ما تَحتَ سَبعِ أرَضينَ ، ويُبصِرُ ما فِي ظُلُماتِ البَرِّ وَالبَحرِ ، لا تُدرِكُهُ الأَبصارُ وهُوَ يُدرِكُ الأَبصارَ وهُوَ اللَّطيفُ الخَبيرُ ، ولا تَغشى بَصَرَهُ الظُّلمَةُ ولا يُستَتَرُ مِنهُ بِسِترٍ ، ولا يُواري مِنهُ جِدارٌ ولا يَغيبُ عَنهُ بَرٌّ ولا بَحرٌ ، ولا يُكِنُّ مِنهُ جَبَلٌ ما في أصلِهِ ولا قَلبٌ ما فيهِ ولا جَنبٌ ما في قَلبِهِ ، ولا يَستَتِرُ مِنهُ صَغيرٌ ولا كَبيرٌ ، ولا يَستَخفي مِنهُ صَغيرٌ لِصِغَرِهِ ، ولا يَخفى عَلَيهِ شَيءٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ هُوَ الَّذي يُصَوِّرُكُم فِي الأَرحامِ كَيفَ يَشاءُ ، لا إلهَ إلاّ هُوَ العَزيزُ الحَكيمُ .
الثّالِث : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ .
سُبحانَ اللّهِ الَّذي يُنشِئُ السَّحابَ الثِّقالَ ويُسَبِّحُ الرَّعدُ بِحَمدِهِ وَالمَلائِكَةُ مِن خيفَتِهِ ويُرسِلُ الصَّواعِقَ فَيُصيبُ بِها مَن يَشاءُ ، ويُرسِلُ الرِّياحَ بُشرى بَينَ يَدَي رَحمَتِهِ ، ويُنَزِّلُ الماءَ مِنَ السَّماءِ بِكَلِماتِهِ ، ويُنبِتُ النَّباتَ بِقُدرَتِهِ ويَسقُطُ الوَرَقُ بِعِلمِهِ ۳ ، سُبحانَ اللّهِ الَّذي لا يَعزُبُ عَنهُ مِثقالُ ذَرَّةٍ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ ، ولا أصغَرُ مِن ذلِكَ ولا أكبَرُ إلاّ في كِتابٍ مُبينٍ .
الرَّابِع : سُبحانَ اللّهِ بارِئِ النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ .
سُبحانَ اللّهِ الَّذي يَعلَمُ ما تَحمِلُ كُلُّ اُنثى وما تَغيضُ الأَرحامُ وما تَزدادُ وكُلُّ شَيءٍ عِندَهُ بِمِقدارٍ ، عالِمِ الغَيبِ وَالشَّهادَةِ الكَبيرِ المُتَعالِ سَواءٌ مِنكُم مَن أسَرَّ القَولَ ومَن جَهَرَ بِهِ ومَن هُوَ مُستَخفٍ بِاللَّيلِ وسارِبٌ بِالنَّهارِ لَهُ مُعَقِّباتٌ مِن بَينِ يَدَيهِ ومِن خَلفِهِ يَحفَظونَهُ مِن أمرِ اللّهِ ، سُبحانَ اللّهِ الَّذي يُميتُ الأَحياءَ ويُحيِي المَوتى ويَعلَمُ ما تَنقُصُ الأَرضُ مِنهُم ويُقِرُّ ۴ فِي الأَرحامِ ما يَشاءُ إلى أجَلٍ مُسَمّىً .
الخامِس : سُبحانَ اللّهِ بارِئِ النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ .
سُبحانَ اللّهِ مالِكِ المُلكِ تُؤتِي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ مَن تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ بِيَدِكَ الخَيرُ إنَّكَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ ، تولِجُ اللَّيلَ فِي النَّهارِ وتولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيلِ وتُخرِجُ الحَيَ مِنَ المَيِّتِ وتُخرِجُ المَيِّتَ مِنَ الحَيِّ وتَرزُقُ مَن تَشاءُ بِغَيرِ حِسابٍ .
السّادِس : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ ، سُبحانَ اللّهِ الَّذي عِندَهُ مَفاتِحُ الغَيبِ لا يَعلَمُها إلاّ هُوَ ويَعلَمُ ما فِي البَرِّ وَالبَحرِ وما تَسقُطُ مِن وَرَقَةٍ إلاّ يَعلَمُها ولا حَبَّةٍ في ظُلُماتِ الأَرضِ ولا رَطبٍ ولا يابِسٍ إلاّ في كِتابٍ مُبينٍ .
السّابِع : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ ، سُبحانَ اللّهِ الَّذي لا يُحصي مِدحَتَهُ القائِلونَ ولا يَجزي بِآلائِهِ الشّاكِرونَ العابِدونَ وهُوَ كَما قالَ وفَوقَ ما نَقولُ ، وَاللّهُ سُبحانَهُ كَما أثنى عَلى نَفسِهِ ولا يُحيطونَ بِشَيءٍ مِن عِلمِهِ إلاّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرسِيُّهُ السَّماواتِ وَالأَرضَ ولا يَؤودُهُ حِفظُهُما وهُوَ العَلِيُ العَظيمُ .
الثّامِن : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ ، سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ ، سُبحانَ اللّهِ الَّذي يَعلَمُ ما يَلِجُ فِي الأَرضِ وما يَخرُجُ مِنها وما يَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وما يَعرُجُ فيها ، ولا يَشغَلُهُ ما يَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وما يَعرُجُ فيها عَمّا يَلِجُ فِي الأَرضِ وما يَخرُجُ مِنها ، ولا يَشغَلُهُ ما يَلِجُ فِي الأَرضِ وما يَخرُجُ مِنها عَمّا يَنزِلُ مِنَ السَّماءِ وما يَعرُجُ فيها ، ولا يَشغَلُهُ عِلمُ شَيءٍ عَن عِلمِ شَيءٍ ، ولا يَشغَلُهُ خَلقُ شَيءٍ عَن خَلقِ شَيءٍ ولا حِفظُ شَيءٍ عَن حِفظِ شَيءٍ ، ولا يُساويهِ شَيءٌ ولا يَعدِلُهُ شَيءٌ لَيسَ كَمِثلِهِ شَيءٌ وهُوَ السَّميعُ البَصيرُ .
التّاسِع : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ،سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ، سُبحانَ اللّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَالأَرضِ جاعِلِ المَلائِكَةِ رُسُلاً اُولي أجنِحَةٍ مَثنى وثُلاثَ ورُباعَ يَزيدُ فِي الخَلقِ ما يَشاءُ إنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ ، ما يَفتَحُ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رَحمَةٍ فَلا مُمسِكَ لَها وما يُمسِكُ فَلا مُرسِلَ لَهُ مِن بَعدِهِ وهُوَ العَزيزُ الحَكيمُ .
العاشِر : سُبحانَ اللّهِ بارِىَ?النَّسَمِ ، سُبحانَ اللّهِ المُصَوِّرِ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ الأَزواجِ كُلِّها ، سُبحانَ اللّهِ جاعِلِ الظُّلُماتِ وَالنّورِ ، سُبحانَ اللّهِ فالِقِ الحَبِّ وَالنَّوى ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ كُلِّ شَيءٍ ، سُبحانَ اللّهِ خالِقِ ما يُرى وما لا يُرى ، سُبحانَ اللّهِ مِدادَ كَلِماتِهِ سُبحانَ اللّهِ رَبِّ العالَمينَ ، سُبحانَ اللّهِ الَّذي يَعلَمُ ما فِي السَّماواتِ وما فِي الأَرضِ ، ما يَكونُ مِن نَجوى ثَلاثَةٍ إلاّ هُوَ رابِعُهُم ولا خَمسَةٍ إلاّ هُوَ سادِسُهُم ولا أدنى مِن ذلِكَ ولا أكثَرَ إلاّ هُوَ مَعَهُم أينَما كانوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِما عَمِلوا يَومَ القِيامَةِ إنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ ، سُبحانَ الَّذي بِنِعمَتِهِ تَتِمُّ الصّالِحاتُ . ۵

1.في المصدر : «الزيدجى» ، وما في المتن أثبتناه من المصادر الرجاليّة .

2.وفي مصباح المتهجّد : «ويسبّح في كلّ يوم من شهر رمضان إلى آخره عشرة أجزاء ، كلّ جزء منها على حدة» .

3.في الطبعة المعتمدة : «ويبسط الرزق بعلمه» ، وما أثبتناه من الطبعة الحجريّة والمصادر الاُخرى .

4.في المصدر «وتقرّ» ، والصحيح ما أثبتناه كما في جميع المصادر .

5.الإقبال : ۱ / ۲۰۸ ، تهذيب الأحكام : ۳ / ۱۱۵ ، مصباح المتهجّد : ۶۱۶ / ۶۹۸ ، المقنعة : ۳۲۴ ، المصباح للكفعمى : ۸۲۵ ، البلد الأمين : ۲۲۷ كلّها من دون إسنادٍ إلى المعصوم ، بحار الأنوار : ۹۸ / ۱۰۵ / ۳ .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همکاری: رسول افقی، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 69507
صفحه از 560
پرینت  ارسال به