243
حكمت نامه بسيج

۳ / ۳ ـ ۶

مراتب انجام مسئوليت

۴۱۹.امام على عليه السلام:اى مؤمنان! آن كه بيند ستمى مى رانند يا مردم را به منكرى مى خوانند و او به دل خود ، آن را بپسندد ، سالم مانده و گناه نورزيده ؛ آن كه آن را به زبان انكار كرد ، مزد يافت و از آن كه به دل انكار كرد ، برتر است ؛ آن كه با شمشير به انكار برخاست تا كلام خدا بلند ، و گفتار ستمگران پست گردد ، او كسى است كه راه رستگارى را يافت و بر آن ايستاد و نور يقين در دلش تافت.

۴۲۰.امام على عليه السلامـ به مردى كه سخنرانى امام را قطع كرد و پرسيد : از مرده در ميان زندگان براى ما سخن بگو ـ: كسى كه با قلب و زبان و دست با زشتكارى مبارزه كند، همه خصلتهاى نيك را تحصيل نموده است و كسى كه با قلب و زبانش با زشتكارى مبارزه كند ، امّا با دست ، مبارزه ننمايد، دو خصلت نيك را به دست آورده است و كسى كه با دل با زشتكارى مبارزه كند ، اما با زبان و دست به آن كارى نداشته باشد، يكى از خصلتهاى نيك را به دست آورده است و كسى كه مبارزه با زشتكارى را با قلب و با زبان و با دست ترك كند، او مُرده اى است در ميان زندگان!


حكمت نامه بسيج
242

۳ / ۳ ـ ۶

مراتب النهوض بالمسؤوليّة

۴۱۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام:أيُّها المُؤمِنونَ ! إنَّهُ مَن رَأى عُدوانا يُعمَلُ بِهِ وَمُنكَرا يُدعى إلَيهِ فأنكَرَهُ بقَلبِهِ فقَد سَلِمَ وبَرِئَ ، وَمَن أنكَرَهُ بلِسانِهِ فقَد اُجِرَ وَهُوَ أفضَلُ مِن صاحِبِهِ ، ومَن أنكَرَهُ بِالسَّيفِ ـ لِتَكونَ كَلِمَةُ اللّهِ هِيَ العُليا ، وكَلِمَةُ الظّالِمينَ هِيَ السُّفلى ـ فذلكَ الّذي أصابَ سَبيلَ الهُدى وَقامَ عَلَى الطّريقِ وَنَوَّرَ في قَلبِهِ اليَقينُ . ۱

۴۲۰.عنه عليه السلامـ لِرَجُلٍ قَطَعَ خُطبَتَهُ وَقالَ: حَدِّثنا عَن مَيِّتِ الأحياءِ ـ: مُنكِرٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَلِسانِهِ وَيَدَيهِ فَخِلالُ الخَيرِ حَصَّلَها كُلَّها ، وَمُنكِرٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَلِسانِهِ وَتارِكٌ لَهُ بِيَدِهِ فخَصلَتانِ مِن خِصالِ الخَيرِ ، وَمُنكِرٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَتارِكٌ بلِسانِهِ وَيَدِهِ فخَلَّةٌ مِن خِلالِ الخَيرِ حازَ ، وَتارِكٌ لِلمُنكَرِ بِقَلبِهِ وَلِسانِهِ وَيَدِهِ فَذلِكَ مَيِّتُ الأحياءِ . ۲

1.نهج البلاغة : الحكمة ۳۷۳.

2.بحارالأنوار : ۱۰۰ / ۸۲ / ۴۳ .

  • نام منبع :
    حكمت نامه بسيج
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: احمد غلامعلی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    اتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 40865
صفحه از 323
پرینت  ارسال به