901
توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2

گذشت و بدين ترتيب ، اقتصاد از حالت بدوى معيشتى به شكل مبادله اى درآمد . همراه با چنين تحول و تكاملى در عرصه اقتصاد ، پديده زراندوزى چهره نمود . با ظهور عنصر مبادله ، هر خانواده توانست كالاهاى بيش از نياز خود را توليد و با ديگران تبادل نمايد و گاه پس از اين مبادله ، در مجموع توليد خانواده و درآمد آن ، با كسر هزينه مصرف ، افزايشى ديده مى شد .
براى پس انداز اين مقدار اضافه توليد بر مصرف در خانواده ، تنها دو راه متصور بود : يك راه آن بود كه اين اضافه به شكل ثروت در توليد جديد به كار گرفته مى شد . در اين حال ، افزايش دائم ثروت صاحبان افزوده اقتصادى ، به اختلاف طبقاتى منجر مى شد ؛ اما در عين حال ، فعاليت هاى اقتصادى را دامن مى زد و به طور عام ، شكوفايى توليد را در پى داشت .
اما راه دوم آن بود كه افزوده ها به كالايى با حجم كم تر ، ليكن با ارزش بيش تر ، تبديل گردند تا نگاهدارى و ذخيره سازى آن ها ميسر باشد . مالى كه بدين سان ، ذخيره گشت و از مدار حركت اقتصادى و دسترس و استفاده مردم خارج شد ، زراندوخته نام گرفت . بدين ترتيب ، اين عنوان بر مال متراكمى اطلاق شد كه در چرخه توليد نقشى نداشته باشد و به بروز اختلاف طبقاتى در جامعه منجر گردد .
زراندوزى از اين جهت كه موجب تراكم و ذخيره سازى اموال مى شود ، همانند احتكار است ، اما از لحاظ مفهومى با آن تفاوت دارد: مراد از ذخيره سازى در احتكار ، فروش آن پس از گران شدن كالا است و از اين رو ، خودِ كالا براى محتكر بسيار اهميت دارد . اما در زراندوزى ، هدف از تراكم ثروت ، صرفا افزايش مالى است و لذا خود كالا خصوصيتى ندارد و توجه عمده به عنصر ماليّت متمركز مى شود . به همين دليل ، طلا و نقره در اين زمينه داراى جايگاهى


توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2
900

معناى زراندوزى در قرآن و حديث

حرام شمردن زراندوزى ، از بارزترين و سرنوشت سازترين احكام اسلام شمرده مى شود . موضوع زراندوزى را بايد از ديدگاه تاريخى ، تربيتى ، تفسيرى ، فقهى ، و نيز اقتصادى بررسى كرد . البته ترديد نيست كه پرداختن به بررسى همه جانبه در اين باب ، نيازمند اثرى جداگانه است . در اين فرصت مختصر ، بحث را بر مدار معناى زراندوزى در قرآن و حديث متمركز مى كنيم و در مقدمه اين سخن ، به مفهوم لغوى و پيشينه تاريخى آن ، اشاره مى نماييم .
زراندوزى در لغت
در لغت ، زراندوزى به اين معانى آمده است : مال بر مال نهادن و آن را گردآوردن و پنهان كردن مال ، به ويژه طلا و نقره . البته واژه معادل آن در عربى (= كنز) به «وسيله حفظ مال» نيز اطلاق مى شود .
پيشينه تاريخى
از لحاظ تاريخى ، زراندوزى به روزگار تحول در عرصه فعاليت هاى اقتصادى باز مى گردد ؛ از اين قرار كه توليد خانوارى از مرز نيازهاى سالانه خانواده

  • نام منبع :
    توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: سیدرضا حسینی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 86282
صفحه از 1151
پرینت  ارسال به