745
توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2

۱۳۴۷.الكافى از سعيد بن حسن: امام باقر عليه السلامالكافى از سعيد بن حسن: امام باقر عليه السلام فرمود: «آيا يكى از شما نزد برادر وى نيازش] ايمانى [خود مى رود و دست در كيسه ]= جيب[ مى كند تا به قدر بردارد و آن كس او را باز ندارد؟» گفتم: «در ميان خودمان چنين چيزى را سراغ ندارم» . امام فرمود: «پس چنين چيزى نباشد!» گفتم: «پس عقل هاى نشده] سزاى آن [هلاكت باشد؟!» فرمود: «]نه! زيرا [ايشان هنوز كامل است» .

۱۳۴۸.حلية الأولياء از عبيد اللّه بن وليد: امام باقر عليه السلام به ما فرمود: «آيا كسى از شما در آستين جامه ۱ دوستش دست مى برد تا آن چه را مى خواهد ، برگيرد؟» گفتيم: «نه!» فرمود: «پس چنان كه مى پنداريد ، برادر نيستيد» .

۱۳۴۹.كتاب بصائر از محمّد بن جعفر بن عاصم از پدرش از جدش از امام كاظم عليه السلام:امام فرمود : «اى عاصم! حال شما در پيوند و نيكى به يكديگر چگونه است؟» گفت: «به بهترين گونه اى كه كسى بر آن تواند بود» . امام فرمود: «آيا چنين هست كه يكى از شما به هنگام تنگدستى ، به خانه برادر ]ايمانى [خود رود و او را نيابد و بخواهد كه هر چه را در كيسه ]= جيب] او هست ، بيرون آورند و چنين شود و او مُهر آن را بگشايد و به قدر نيازش از آن بردارد و كسى او را باز ندارد؟» گفت: «نه!» فرمود: «پس آن گونه كه من دوست مى دارم ، با هم پيوند نداريد» .

۱۳۵۰.امام صادق عليه السلام :مسلمان با مسلمان برادر است ، به او ستم نمى ورزد ، خوارش نمى كند ، و به وى خيانت نمى نمايد . بر مسلمانان سزاوار است كه در پيوند با يكديگر بكوشند و بر مهرورزى به هم يارى نمايند و نيازمندان را دست گيرند و به هم عاطفه ورزند ؛ تا چنان كه خداوند امرتان فرموده: «ميان خود مهر ورزيد» ، به هم رحمت آوريد و اندوه خوريد كه مبادا از امور ايشان چيزى بر شما پنهان مانَد ، هم چنان كه ياران پيامبر صلى الله عليه و آله در روزگار وى بودند .

1.شايان ذكر است كه در قديم ، پول ، جواهر و چيزهاى ديگر را در آستين هم مى گذاشته اند . ر .ك : لغت نامه دهخدا ، ذيل : «آستين» و تاج العروس ، ذيل : «كُمّ» .


توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2
744

۱۳۴۷.الكافي عن سعيد بن الحسن :قالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : أيَجيءُ أحَدُكُم إلى أخيهِ فَيُدخِلُ يَدَهُ في كيسِهِ فَيَأخُذُ حاجَتَهُ فَلا يَدفَعُهُ؟ فَقُلتُ : ما أعرِفُ ذلِكَ فينا . فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام : فَلا شَيءَ إذاً ! قُلتُ : فَالهَلاكُ إذاً ! فَقالَ : إنَّ القَومَ لَم يُعطَوا أحلامَهُم بَعدُ . ۱

۱۳۴۸.حلية الأولياء عن عبيد اللّه بن الوليد :قالَ لَنا أبو جَعفَرٍ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ عليهماالسلام : يُدخِلُ أحَدُكُم يَدَهُ في كُمِّ صاحِبِهِ فَيَأخُذُ ما يُريدُ؟ قالَ : قُلنا : لا . قالَ : فَلَستُم بِإِخوانٍ كَما تَزعُمونَ ! ۲

۱۳۴۹.كتاب البصائر عن محمّد بن جعفر بن العاصم عن أبيه عن جدّه عن الإمام الكاظم عليه السلام قال :يا عاصِمُ ، كَيفَ أنتُم فِي التَّواصُلِ وَالتَّبارِّ؟فَقالَ : عَلى أفضَلِ ما كانَ عَلَيهِ أحَدٌ . فَقالَ : أيَأتي أحَدُكُم عِندَ الضّيقَةِ مَنزِلَ أخيهِ فَلا يَجِدُهُ ، فَيَأمُرُ بِإِخراجِ كيسِهِ فَيُخرَجُ ، فَيَفُضُّ خَتمَهُ فَيَأخُذُ مِن ذلِكَ حاجَتَهُ فَلا يُنكَرُ عَلَيهِ؟ قالَ: لا . قالَ : لَستُم عَلى ما اُحِبُّ عَلَيهِ مِنَ التَّواصُلِ . ۳

۱۳۵۰.الإمام الصادق عليه السلام :المُسلِمُ أخُو المُسلِمِ ؛ لا يَظلِمُهُ ولا يَخذُلُهُ ولا يَخونُهُ ، ويَحِقُّ عَلَى المُسلِمينَ الاِجتِهادُ فِي التَّواصُلِ ، وَالتَّعاوُنُ عَلَى التَّعاطُفِ ، وَالمُؤاساةُ لِأَهلِ الحاجَةِ ، وتَعاطُفُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ ، حَتّى تَكونوا كَما أمَرَكُمُ اللّهُ عز و جل ؛ رُحَماءَ بَينَكُم ، مُتَراحِمينَ ، مُغتَمّينَ لِما غابَ عَنكُم مِن أمرِهِم عَلى ما مَضى عَلَيهِ مَعشَرُ الأَنصارِ عَلى عَهدِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۴

1.الكافي : ۲ / ۱۷۴ / ۱۳ ، المؤمن : ۴۴ / ۱۰۳ .

2.حلية الأولياء : ۳ / ۱۸۷ ، تاريخ دمشق : ۵۴ / ۲۹۳ نحوه .

3.مكارم الأخلاق : ۱ / ۳۱۲ / ۹۹۳ ، البصائر والذخائر : ۹ / ۱۶۲۴ / ۵۳۵ نحوه ، بحار الأنوار : ۷۴ / ۲۳۱ / ۲۸ .

4.الكافي : ۲ / ۱۷۴ / ۱۵ عن أبي المغرا وج ۴ / ۵۰ / ۱۶ وفيه إلى «متراحمين» ، المؤمن : ۴۳ / ۱۰۱ كلاهما عن سماعة نحوه ، بحار الأنوار : ۷۴ / ۲۵۶ / ۵۳ .

  • نام منبع :
    توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: سیدرضا حسینی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 86307
صفحه از 1151
پرینت  ارسال به