مى گيرد ۱ ؛ و غفلت از ياد خداى سبحان و آخرت ، خود ، از انواع مفاسد و آفات است ؛ و اين از آفات اقتصادى محسوب مى شود .
در چهارچوب جهان بينى مادى ، اصول اعتقادى توسعه هيچ معنا و مفهومى ندارد ؛ و به اين ترتيب ، انسان در انتظار باقى نمى ماند تا تلاش هاى مشروع او براى دستيابى به اهداف اقتصادى نتيجه دهد ؛ بلكه كافى است تا آن تلاش ها دير به مقصود رسد ۲ يا نتايجى خلاف ميل انسان پديد آورد ۳ تا همين ، انگيزه اى براى اقدام به اعمال نامشروع گردد . ۴
ممكن است تلاش هاى نامشروع داراى دستاوردهايى زود رس در عرصه اهداف اقتصادى باشد ؛ اما بى ترديد ، به توسعه فراگير و پايدار منجر نمى شود .
۳ . جهان بينى الهى عامل اصلى در پرهيز از آفات توسعه به شمار مى رود . از آن جا كه پيوند با آفريننده هستى و ايمان به حيات جاودان ، انسان را از در افتادن به ورطه اعمال نامشروع باز مى دارد و مانع استفاده از وسايل ناصحيح براى دستيابى به اهداف اقتصادى مى شود ، طبيعى است كه به عاملى براى پرهيز از بروز آفات توسعه تبديل گردد .
بر پايه تفكر توحيدى ، ايمان به تقدير ، با مفهوم درست و سازنده اش ۵ ، در كنار مديريت و كار ، سبب مى شود كه انسان با آرامش و آسودگى زندگى كند . هر گاه انسان ايمان داشته باشد كه خداوند روزى دهنده است ، ديگر اندوه روزى را
1.بنگريد به: ص۱۰۱۳ (غفلت از آخرت).
2.بنگريد به: ص۱۰۱۵ (آهسته يابى روزى).
3.بنگريد به: ص۱۰۱۷ (كم شمردن روزى).
4.بنگريد به: ص۱۰۲۱ (طلب حرام).
5.بنگريد به: ص۵۰۷ (تقدير و توسعه).