541
توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2

حديث:

۸۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا خداوند خجسته و بزرگ روزى ها را ميان آفريدگانش به حلال تقسيم فرموده و نه به حرام . پس هر كس كه تقواى خدا را پيشه كند و صبور باشد ، خدا از روزى حلالش به وى عطا فرمايد و آن كس كه پرده پوشيدهْ بر دِرَد و شتاب ورزد ، خدا به غير حلالش وى را گرفتار سازد ؛ روزى حلالش از او بريده شود و روز قيامت به همان محاسبه گردد .

۸۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ سارقى جز از آن چه به حساب روزى اش نوشته شده ، دزدى نمى كند .

۸۸۵.تفسير العيّاشي از اسماعيل بن كثيرـ در روايتى كه به پيامبر نسبت داده است ـ: چون اين آيه نازل شد : «و خداى را از فضلش بجوييد» ، ياران پيامبر گفتند : «اين فضل چيست؟ چه كس از شما اين را از وى مى پرسد؟» على بن ابى طالب عليه السلامفرمود : «من از وى مى پرسم» . پس از او پرسيد كه اين فضل چيست . پيامبر فرمود : «هر آينه خداوند آفريدگانش را آفريد و روزى هاى حلال را ميان ايشان تقسيم فرمود و روزى حرام را در معرض ديدشان نهاد . هر كس به حرام روى آورد ، به همان اندازه كه مرتكب حرام شده ، از حلالش كاسته و به پايش نوشته مى شود» .

۸۸۶.ربيع الابرار :على عليه السلام به مسجد درآمد و به مردى فرمود : «استر مرا نگاه دار!» آن مرد افسار استر را باز كرد و با خود برد . على بيرون آمد ، حال آن كه دو درهم در كف داشت تا به وى پاداش دهد . ديد كه استر رها شده است . بر آن سوار گشت و رهسپار شد . سپس به خادم خويش دو درهم داد تا با آن افسارى بخرد . خادم همان افسار را در بازار يافت كه آن دزد به دو درهم فروخته بود . پس دو درهم داد و آن را باز گرفت .
آن گاه على فرمود : «همانا بنده با دست كشيدن از صبر ، خود را از روزى حلال محروم مى كند و بيش از روزى اى كه برايش تقدير شده ، به دست نمى آورد» .


توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2
540

الحديث :

۸۸۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ قَسَّمَ الأَرزاقَ بَينَ خَلقِهِ حَلالاً ولَم يُقَسِّمها حَراما ؛ فَمَنِ اتَّقَى اللّهَ عز و جل وصَبَرَ أتاهُ اللّهُ بِرِزقِهِ مِن حِلِّهِ ، ومَن هَتَكَ حِجابَ السِّترِ وعَجَّلَ فَأَخَذَهُ مِن غَيرِ حِلِّهِ ، قُصَّ بِهِ مِن رِزقِهِ الحَلالِ ، وحوسِبَ عَلَيهِ يَومَ القِيامَةِ ۱

۸۸۴.عنه صلى الله عليه و آله :لا سَرَقَ سارِقٌ شَيئا إلاّ حُسِبَ مِن رِزقِهِ . ۲

۸۸۵.تفسير العيّاشي عن إسماعيل بن كثير رفعه إلى النبيّ صلى الله عليه و آله :لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ : «وَ سْـئلُواْ اللَّهَ مِن فَضْلِهِ ۳ » قالَ : فَقالَ أصحابُ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله : ما هذَا الفَضلُ ؟ أيُّكُم يَسأَلُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آلهعَن ذلِكَ؟ قالَ : فَقالَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام : أنَا أسأَلُهُ عَنهُ ، فَسَأَلَهُ عَن ذلِكَ الفَضلِ ما هُوَ؟ فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّ اللّهَ خَلَقَ خَلقَهُ وقَسَّمَ لَهُم أرزاقَهُم مِن حِلِّها ، وعَرَضَ لَهُم بِالحَرامِ ، فَمَنِ انتَهَكَ حَراما نُقِصَ لَهُ مِنَ الحَلالِ بِقَدرِ مَا انتَهَكَ مِنَ الحَرامِ ، وحوسِبَ بِهِ . ۴

۸۸۶.ربيع الأبرار :دَخَلَ عَلِيٌّ عليه السلام المَسجِدَ وقالَ لِرَجُلٍ : أمسِك عَلى بَغلَتي ، فَخَلَعَ لِجامَها وذَهَبَ بِهِ . وخَرَجَ عَلِيٌّ وفي يَدِهِ دِرهَمانِ لِيُكافِئَهُ ، فَوَجَدَها عُطُلاً ، فَرَكِبَها ومَضى ، فَأَعطى غُلامَهُ الدِّرهَمَينِ لِيَشتَرِيَ بِها لِجاما ، فَوَجَدَ الغُلامُ اللِّجامَ فِي السّوقِ ؛ فَقَد باعَهُ السّارِقُ بِدِرهَمَينِ ، فَأَخَذَهُ بِالدِّرهَمَينِ .
فَقالَ عَلِيٌّ عليه السلام : إنَّ العَبدَ لَيَحرِمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ ، ولا يَزدادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ . ۵

1.الكافي : ۵ / ۸۰ / ۱ ، تهذيب الأحكام : ۶ / ۳۲۱ / ۸۸۰ ، التمحيص : ۵۳ / ۱۰۰ كلّها عن أبي حمزة الثمالي عن الإمام الباقر عليه السلام ، عدّة الداعي : ۷۴ ، بحار الأنوار : ۷۰ / ۹۷ / ۳ وج ۱۰۳ / ۳۵ / ۶۸ .

2.دعائم الإسلام : ۱ / ۲۴۱ عن الإمام عليّ عليه السلام ، الجعفريّات : ۵۴ ، النوادر للراوندي : ۱۶۵ / ۲۵۰ وليس فيهما «شيئا» .

3.النساء : ۳۲ .

4.تفسير العيّاشي : ۱ / ۲۳۹ / ۱۱۶ ، بحار الأنوار : ۵ / ۱۴۶ / ۳ .

5.ربيع الأبرار : ۴ / ۳۷۹ .

  • نام منبع :
    توسعه اقتصادي بر پايه قرآن و حديث ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدى رى‏شهرى، با همکاری: سیدرضا حسینی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 86425
صفحه از 1151
پرینت  ارسال به