عقل در احادیث، مقابل شهوت و هوای نفس است. از این رو، آثار عقل نیز درست در مقابل نتیجهی شهوت و هوای نفس قرار خواهد گرفت.
جهل در برخی احادیث، مقابل عقل قرار گرفته است. مرحوم کلینی این گونه احادیث را با عنوان «عقل و جهل» میآورد و از «علم و جهل»، استفاده نکرده است؛ البته در احادیث، گاهی تقابل علم و جهل نیز دیده میشود۱ ؛ اما غالباً جهل در برابر عقل قرار گرفتهاست.۲
از احادیثی که درباره عقل و جهل و ویژگیها و آثار آنها وارد شده است نیز چنین برمیآید که این دو، درست در نقطه مقابل یکدیگرند و دو نیروی متضادّ در انسانند. اما تقابل عقل با شهوت میرساند که جهل در این احادیث به معنای شهوت نیز هست.
گویا در کلمات حضرت امیر علیه السلام و نیز دیگر معصومان علیهم السلام جهل معنای واحدی ندارد؛ گاه جهل به معنای نادانی یا عدم علم است و از این رو در مقابل علم قرار میگیرد. این معنای جهل، امری عدمی است. اما گاه جهل به معنای شهوت و امری وجودی مطرح است. جهل به این معنا در مقابل عقل قرار میگیرد و این دو یعنی عقل و جهل دو نیروی متضادند که آدمی همیشه شاهد تنازع آنها با یکدیگر است.
گفتنی است که در حدیث معروف «جنود عقل و جهل» منقول از امام صادق علیه السلام علم از جنود عقل و جهل از جنود جهل برشمرده شده و این دو در مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند. همانگونه که فرماندهان آنها (عقل و جهل) در مقابل یکدیگر صفآرایی کردهاند.۳ روشن است که مقصود از جهلی که فرمانده سپاه است با جهلی که سپاهی و سرباز است، متفاوت است: جهل فرمانده، همان نیروی شهوت است که در مقابل نیروی عقل قرار میگیرد و طبعا لشکر و سپاه فراوان در اختیار دارد.
1.. تمیمى الآمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم، ح۴۷۶۵.
2.. نهج البلاغه، حکمت ۵۴ ؛ تمیمى الآمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم، ح۲۱۵۱ و ۱۲۴۰.
3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۱.