99
روش‌شناسي علم کلام

عقل در احادیث، مقابل شهوت و هوای نفس است. از این رو، آثار عقل نیز درست در مقابل نتیجه‌ی شهوت و هوای نفس قرار خواهد گرفت.
جهل در برخی احادیث، مقابل عقل قرار گرفته است. مرحوم کلینی این گونه احادیث را با عنوان «عقل و جهل» می‌آورد و از «علم و جهل»، استفاده نکرده است؛ البته در احادیث، گاهی تقابل علم و جهل نیز دیده می‌شود۱ ؛ اما غالباً جهل در برابر عقل قرار گرفته‌است.۲
از احادیثی که درباره عقل و جهل و ویژگی‌ها و آثار آنها وارد شده است نیز چنین برمی‌آید که این دو، درست در نقطه مقابل یکدیگرند و دو نیروی متضادّ در انسانند. اما تقابل عقل با شهوت می‌رساند که جهل در این احادیث به معنای شهوت نیز هست.
گویا در کلمات حضرت امیر علیه السلام و نیز دیگر معصومان علیهم السلام جهل معنای واحدی ندارد؛ گاه جهل به معنای نادانی یا عدم علم است و از این رو در مقابل علم قرار می‌گیرد. این معنای جهل، امری عدمی است. اما گاه جهل به معنای شهوت و امری وجودی مطرح است. جهل به این معنا در مقابل عقل قرار می‌گیرد و این دو یعنی عقل و جهل دو نیروی متضادند که آدمی همیشه شاهد تنازع آنها با یکدیگر است.
گفتنی است که در حدیث معروف «جنود عقل و جهل» منقول از امام صادق علیه السلام علم از جنود عقل و جهل از جنود جهل برشمرده شده و این دو در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. همان‌گونه که فرماندهان آنها (عقل و جهل) در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند.۳ روشن است که مقصود از جهلی که فرمانده سپاه است با جهلی که سپاهی و سرباز است، متفاوت است: جهل فرمانده، همان نیروی شهوت است که در مقابل نیروی عقل قرار می‌گیرد و طبعا لشکر و سپاه فراوان در اختیار دارد.

1.. تمیمى الآمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم‏، ح۴۷۶۵.

2.. نهج البلاغه، حکمت ۵۴ ؛ تمیمى الآمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم‏، ح۲۱۵۱ و ۱۲۴۰.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۱.


روش‌شناسي علم کلام
98

عقل در احادیث، مقابل اموری چون شهوت، هوای نفس، آرزوهای دور و دراز، کبر و غرور، خشم و طمع و عُجب قرار گرفته است. به چند حدیث از امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره می‌شود:
الْعَقْلُ صَاحِبُ جَیْشِ الرَّحْمَنِ وَ الْهَوَی قَائِدُ جَیْشِ الشَّیْطَانِ وَ النَّفْسُ مُتَجَاذِبَةٌ بَیْنَهُمَا؛۱خرد فرمانده لشکر الهی و هوس فرمانده‌ی لشکر شیطان است؛ نفس هم در میان این دو سرگردان است.الْعَقْلُ وَ الشَّهْوَةُ ضِدَّان؛۲خرد و شهوت ضد یکدیگرند.قَدْ خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقْلَه؛۳شهوت‌ها خرد او را پاره می‌کنند.قَاتِلْ هَوَاکَ بِعَقْلِک؛۴با عقل خود به جنگ هوس خویش برو.اعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ یُسْهِی الْعَقْل؛۵بدانید که آرزو، خرد را دچار غفلت می‌کند.الْغَضَبُ یُفْسِدُ الْأَلْبَاب؛۶خشم، خردها را تباه می‌کند.أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِع؛۷بیش‌ترین جایگاه سقوط خردها، زیر پرچم طمع‌هاست.إِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ دَلِیلٌ عَلَی ضَعْفِ عَقْلِه؛۸خودپسندی انسان، نشانه‌ی کم خردی اوست.

1.. تمیمى الآمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم‏، ح۲۰۹۹.

2.. همان‏، ح۲۱۰۰.

3.. نهج البلاغة، خطبه ۱۰۹.

4.. کلینى، الکافی، ج۱، ص۲۰.

5.. نهج البلاغة، خطبه ۸۶.

6.. تمیمى الآمدى، عبدالواحد، غرر الحکم و درر الکلم‏، ح۱۳۵۶.

7.. نهج البلاغة، حکمت ۲۱۹.

8.. کلینى، الکافی، ج۱، ص۲۷.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197230
صفحه از 235
پرینت  ارسال به