89
روش‌شناسي علم کلام

پس، از آن‌جا که اذعان و ایمان، مترتّب بر ادراک است که با توجّه به نوع و درجه ادراک، نوع و درجه اذعان و ایمان هم فرق می‌کند. گاهی باور و اذعان به ادراکی احتمالی تعلّق می‌گیرد و گاهی به ادراکی ظنّی و نوبتی به ادراکی یقینی.
در مواردی که محتمل بسیار مهم باشد، نفس به انقیاد آن محتمل تن می‌دهد و به ادراک مقابلش اعتنایی نمی‌کند. پس، اذعان و ایمان و باور، همیشه مربوط به امور یقینی نیست و آیات بسیاری دلالت دارند که خداوند متعال، نفوس را بعد از ادراک و بیان، به ایمان و اذعان مکلّف می‌کندو در این جا است که معنای تعابیری هم چون التوحید اوّل الفرائض۱ معلوم می‌شود و نیازی به تأویل و توجیه نیست.
البته در جایی، نفس بشری به احتمال یا ظن، اعتنا می‌کند و باور و اذعان خود را بر آن بنا می‌کند، که برای دستیابی به واقعیت راهی رساتر و مطمئن‌تر از آن نیابد، به خصوص در جایی که محتمل از اهمیت بسزائی برخوردار باشد. از همین نکته است که به خوبی می‌توان به اختلاف درجات و تنوّع باورها و انقیادات نفس پی‌برد.۲
از دیگر معتقدان به حجیت خبر واحد، می‌توان از محقق اردبیلی۳ ، مجلسی اول۴ ، مجلسی دوم۵ ، فیض کاشانی۶ ، علامه کاشف الغطاء۷ ، مرحوم جزایری مروج۸ ، آیت الله فاضل لنکرانی۹ و مرحوم عمید زنجانی۱۰ نام برد.

1.شیخ صدوق، عیون أخبارالرضا ج۱، ص۱۰۶ و شیخ حرّ عاملی، الفصول المهمّة من أصول الأئمّة، ج۱، ص۲۹۳ و علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج۶، ص۵۸ و ج۱۰، ص۳۶۶.

2.. محمد سند، نقش روایات در امور اعتقادی، فصلنامه پژوهشهای اصولی، شماره ۶.

3.. مقدس اردبیلى، مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، ج۲، صص ۱۸۳و ۱۸۹؛ مقدس اردبیلى‏، الحاشیة على إلهیات الشرح الجدید للتجرید، ص۲۳۱

4.. محمدتقى مجلسى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه‏، ج۳، ص۱۸۴ و ج۱۳، ص۲۳۱.

5.. علامه مجلسى، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول‏، ج۱، صص ۱۰۰ و ۱۸۲ _ ۱۸۳ و ۲۲۷ ؛ علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج۲، ص۲۴۵ و ج۲۷، ص۲۷۳.

6.. سید عبد الله شبّر، الأصول الأصلیة، ص۱۱۸.

7.. محمد حسین ‌آل‌ کاشف ‌الغطا، الارض‌ و التربه‌ الحسینیه‌، صص۴۵ _ ۵۱.

8.. سید محمد جعفر مروج، منتهى الدرایة، ج۵، صص ۱۰۹ _ ۱۱۰.

9.. محمد فاضل لنکرانی، مدخل التفسیر، صص۱۷۴ _ ۱۷۵.

10.. عباسعلی عمید زنجانی، مبانی و روش‌های تفسیر قرآن، ص۲۲۳.


روش‌شناسي علم کلام
88

علاوه بر این‌که به نظر ایشان، نقل اجماعاتی که در ردّ تمسک به خبر واحد اعتقادی وارد شده است مربوط به موارد اصول عقاید می‌باشد که عقلاً درباره آنها معرفت وجوب نفسی دارد.
از دیگر معاصران می‌توان به آیت الله معرفت اشاره نمود. استاد معرفت در مقاله‌ای تحت عنوان «کاربرد حدیث در تفسیر» بر این مدّعا که روایات وارده در باب معارف حجّتند، استدلال نموده است و بر مبنای مشهور اصولیون در مخالفت چنین اشکال می‌کند که اعتبار خبر واحد ثقه، جنبه تعبّدی ندارد، بلکه از دیدگاه عقلا جنبه کاشفیّت ذاتی دارد که شرع نیز آن را پذیرفته است.
بنای انسان‌ها بر آن است که بر اِخبار کسی که مورد ثقه است، ترتیب اثر می‌دهند و همچون واقع معلوم با آن رفتار می‌کنند و این، نه قراردادی است و نه تعبّد محض. شارع مقدّس که خود سرآمد عقلاست بر همین شیوه رفتار کرده و خُرده‌ای نگرفته، جز مواردی که خبرآورنده انسان فاقد تعهّد باشد، که قابل اطمینان نیست و بدون تحقیق نباید به گفته او ترتیب اثر داده شود (إن جاءکم فاسقٌ بنبإٍ فتبیّنوا) (حجرات:۶)؛ لذا اعتبار خبر واحد ثقه، نه مخصوص فقه و احکام شرعی است و نه جنبه تعبّدی دارد، بلکه اعتبار آن، عام و در تمامی مواردی است که عقلا از جمله شرع، کاربرد آن را پذیرفته‌اند.
از این رو، اِخبار عدل ثقه از بیان معصوم علیه السلام، چه پیرامون تفسیر قرآن و چه دیگر موارد، از اعتبار عقلایی مورد پذیرش شرع برخوردار است و حجّیت دارد. اساساً اگر اِخبار عدل ثقه را در باب تفسیر، فاقد اعتبار باشد، از تمامی بیانات معصومین علیهم السلام و بزرگان صحابه و تابعین، محروم مانده و فایده بهره‌مند شدن از بیانات این بزرگان، منحصر در عصر حضور می‌گردد که یک محرومیّت همیشگی را به دنبال دارد! ۱
آیت الله سند نیز ابتدا با تأکید بر امکان تعبّد شرعی به امور اعتقادی، بیان می‌کند که هیچ محذور عقلی _ مثل دور و غیر آن _ در این‌جا مطرح نیست و منظور از معرفت در امور اعتقادی غالباً نه صرفاً، مرحله ادراک و انکشاف بلکه بر اذعان و تسلیم اطلاق می‌شود.

1.. محمد هادی معرفت، «کاربرد حدیث در تفسیر»، مجله تخصّصی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سال اوّل، شماره اوّل، صص۱۴۲ _ ۱۴۵.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197103
صفحه از 235
پرینت  ارسال به