مرحوم نایینی و مرحوم خویی معتقدند منظور قدما از خبر واحد، خبر ضعیف است و به طور کلی دو اصطلاح برای خبر واحد وجود دارد، یکی خبر مقابل خبر متواتر و قطعی و دیگری خبر ضعیف در مقابل خبر موثق.۱
اقوال معتقدان
در این قسمت نیز مانند قسمت منکران، ابتدا به آراء متقدّمان و متأخّران اشاره نموده و سپس به ادله آنها پرداخته میشود.
اقوال متقدّمان
عبارات شیخ طوسی در ردّ حجیّت خبر واحد، در بخش اقوال منکران نقل شد و در این جا تعابیری که از آنها میتوان به گونهای اثبات حجیّت خبر واحد را استفاده کرد، نقل میشود.
وی در کتاب عدة الاصول پس از نقل اقوال در مسأله، حق را این میداند که خبر، اگرچه موجب حصول علم نمیشود ولی میتوان با شرایط خاصی که از جمله آنها شیعه و ثقه بودن راوی است، مبنای عمل قرار گیرد.۲
سپس در رفع اشکالات وارد بر حجیّت میفرماید: اگر اشکال شود که پذیرش عمل به خبر در فروع، مستلزم پذیرش آن در اصول نیز هست و حال آنکه این امر قابل پذیرش نیست، جواب این است که این امر ممتنع نیست که شارع ما را به خبر در عقاید نیز متعبّد نماید، اگر چه نیازمند به قیام حجّت است.۳
1.. محمد حسین نائینى، أجود التقریرات، ص۱۰۳؛ سید ابو القاسم خویى، مصباح الأصول، ج۲، ص۱۴۹.
2.. و الّذی أذهب إلیه: أن خبر الواحد لا یوجب العلم، و أنه کان یجوز أن ترد العبادة بالعمل به عقلا، و قد ورد جواز العمل به فی الشرع، إلا أن ذلک موقوف على طریق مخصوص و هو ما یرویه من کان من الطائفة المحقة، و یختص بروایته، و یکون على صفة یجوز معها قبول خبره من العدالة و غیرها. شیخ طوسى، العدة، ج۱، ص۱۰۰.
3.. إنّه ما کان یمتنع أن یتعبّد بقبول خبر الواحد فی أصول الدین، کما تعبّدنا الآن بقبوله فی فُروعه، و إن کان لابدّ مِن قیام الحُجة ببعض الشرائع. شیخ طوسى، العدة، ج۱، ص۱۰۱.