سوّم مکلّف را از پناه بردن به ظنون اعمّ از معتبر و غیر معتبر بینیاز مینماید. شیخ انصاری این طریق احتیاط را به اخباری که امر به توقف میکنند نیز مستند مینماید و به این نتیجه میرسد که این امر مانع از حجیّت خبر واحد در فروعات اعتقادی میشود.
در پاسخ به این دلیل باید گفت دلیل مذکور تنها بیانگر این مطلب است که دلیل انسداد تنها در مورد اعمال جوارحی جاری است و در مورد اعمال جوانحی جاری نیست. زیرا راه دیگری یعنی اعتقاد اجمالی و تعلیق تفصیلی گشوده است، در حالی که طرفداران حجیّت خبر واحد در عقاید از دلیل انسداد بهره نمیگیرند و دلایل دیگری دارند که ارتباطی با انسداد ندارد.
ثانیاً: از عدم وجوب تحصیل معرفت و اعتقاد تفصیلی به دلیل وجود راهکار اعتقاد اجمالی لازم نمیآید که اگر به عنوان مستحب یا مباح به دنبال مطلبی اعتقادی رفت و دلیل معتبر یافت، نباید به آن مطلب معتقد شد، بلکه اگر به هر دلیلی حجّت در موضوعی اعتقادی یافت شود _ ولو حجّت ظنی معتبر با دلیل خاص _ لازم است بر طبق آن حجّت مشی کرده، به متعلّق آن حجّت اعتقاد ورزید.
دلیل پنجم: لغویت در جعل حجیّت
از مهمترین دلایل عدم حجیت خبر واحد این است که وقتی شارع برای چیزی جعل حجّیت مینماید و آن را برای مکلّفین حجّت قرار میدهد، این جعل در صورتی است که اثری عملی نزد مکلف بر آن حجیت مترتّب شود و الّا این جعل بیهوده و لغو خواهد بود۱ که وقوع آن از شارع مقدس محال است.
در احکام عملی این اثر وجود دارد، زیرا عمل مکلف بر آن مترتب میگردد، امّا در اعتقادات این اثر عملی وجود ندارد. پس اخبار آحاد در اعتقادات معتبر نبوده و حجّت نیست چون اعتبار آن مستلزم لغویّت میباشد.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان بیان میدارد: