نمیکنند. بنابراین منظور اخباریین اصطلاحی یعنی ملا امین استرآبادی و پیروانش نیست. وی در کتاب فوائد المدنیّة خود میگوید: در اعتقادات یقین لازم است.۱ البته اخباریونی چون استرآبادی بر این باورند که جمیع روایات کتب اربعه مفید یقین _ یقین عرفی نه عقلی _ است. در نتیجه میتوان گفت که اختلاف صغروی است (یقینی بودن یا نبودن روایات) نه کبروی (اینکه یقین لازم است یا ظن کفایت میکند).۲
۶. یقین استدلالی واجب است اما جزم و ظنّ حاصل از تقلید نیز کفایت میکند. شیخ طوسی در اواخر کتاب العده این نظر را دارد.۳
از مخالفان حجیت خبر واحد در عقاید، میتوان به قاضی عبدالجبار از معتزله۴ و فخر رازی از اشاعره۵ اشاره کرد و از میان متأخّران شیعه آخوند خراسانی۶ و از میان معاصرین شیعه میتوان از علامه طباطبایی۷ نام برد. آیت الله ملکی میانجی از شاگردان میرزا مهدی اصفهانی نیز حجیت خبر واحد در عقاید را نمیپذیرد.۸
دلایل منکران خبر واحد
حال که دیدگاههای منکران خبر واحد ذکر شد، به بررسی و تحلیل مهمترین دلایلی که به آنها استناد نمودهاند، پرداخته میشود. این ادله را میتوان در پنج مورد زیر خلاصه کرد:
دلیل اول: اجماع منقول
همان طور که اشاره شد، شیخ انصاری شش نظریه را در باب خبر واحد اعتقادی ذکر کرد. وی در نقل نظریه نخست درباره حجیّت خبر واحد اعتقادی، ادّعای دو اجماع را
1.. ر.ک: محمد امین استرآبادی، الفوائد المدنیة، صص ۹، ۴۷، ۵۳.
2.. کرکی عاملی (از اخباریون) نیز در کتاب هدایة الابرار، ص۱۲، همین مطلب را مورد تاکید قرارمیدهد.
3.. شیخ انصارى، فرائد الأصول، ج۱، ص۲۷۳. به هنگام ذکر اقوال موافقان و مخالفان به ارجاع به منابع و متون صاحبان نظریه صورت گرفته است.
4.. قاضى عبد الجبار، شرح الأصول الخمسة، از صفحه ۷۶۷ تا ۷۷۰.
5.. فخر رازی پنج دلیل بر عدم حجیت خبر واحد آورده است. ر.ک: اساس التقدیس، ص۱۶۸.
6.. آخوند خراسانی، کفایه الاصول، ص۳۲۹.
7.. سید محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج۱۰، ص۳۵۱،
8.. ر.ک: محمد باقر الملکی، توحید الإمامیة، ص۳۹.