اقوال متأخّران
میدانیم که شیخ انصاری از جایگاهی خاص نزد اندیشمندان شیعی برخوردار است تا آنجا که وی را رئیس المتأخرین مینامند.۱ علاوه بر اینکه مباحث و ادله او درباره خبر واحد از جایگاهی خاص در میان اندیشمندان برخوردار است.
وی پس از بیان ادله حجّیت خبر واحد و بحث تفصیلی درباره آنها در باب انسداد، به ادامه این بحث در امور اعتقادی میپردازد و سخن خود را با این عبارت آغاز میکند: «الامر الخامس: فی اعتبار الظنّ فی اصول الدین». شیخ انصاری در این باب ابتدا اقوال مختلف را ذکر نموده، سپس ادلّه طرفین را بیان و به پاسخگویی میپردازد. از سخنان ایشان در مقام استدلال چنین به نظر میرسد که از حجّیت خبر واحد دفاع مینماید اما در هنگام نتیجهگیری گویا به «عدم حجیّت خبر در اعتقادات» نزدیک میشود. وی در توضیح اقوال میفرماید در مسأله شش نظر وجود دارد:
۱. فقط علم قطعی از طریق دلیل عقلی معتبر است. این، نظر اکثر علما است و علامه حلی در باب حادی عشر و عضدی ادعای اجماع کردهاند.۲ بر اساس این قول حتّی نصوص قرآن و احادیث متواتر هم در باب اعتقادات حجّت نیست.
۲. رسیدن به علم محوریّت دارد ولو از طریق تقلید حاصل شود.
۳. مطلق ظن در رسیدن به اعتقاد کفایت میکند. این نظر از محقق طوسی، محقق اردبیلی، شاگردش صاحب المدارک، شیخ بهایی، علامه مجلسی و محدث کاشانی حکایت شده است.
۴. ظنّی که از استدلال عقلی _ نه نقلی _ نشأت گرفته باشد معتبر است. با توجه به اینکه نظر و استدلال در قبال تقلید قرار داده شده است، میتوان فهمید که مراد از تقلید استفاده از نقل و معصوم است نه شنیدن از دیگران و پذیرفتن.
۵. ظنّ حاصل از خبر واحد در عقاید معتبر است. این نظر، ظاهر حکایت علامه از اخباریین است و ظاهراً منظور محدثان جمودگراست که به براهین عقلی توجه