مقصود از ظن در بحث حجیّت ظن، مفهوم اصطلاحی آن است، اما باید توجه داشت که ظن به کار رفته در لغت عرب و آیات و احادیث غیر از ظن به معنای اصطلاحی است.
لازم به ذکر است که وقتی سخن از «حجیّت ظنّ» به میان میآید، دو بحث مهم و محوری مطرح میشود:
۱. حجّیت «خبر واحد» که بحث از سند است.
۲. حجّیت «ظهور» که بحث از دلالت است.
به عبارت دیگر یک بحث این است که آیا این حدیث از معصوم علیه السلام صادر شده است یا نه؟ و دیگر اینکه به فرض صدور معنای حدیث چیست؟ آیا دلالتش صریح است یا ظاهر؟ و آیا این ظهور معتبر است یا خیر؟ در خصوص «قطع» نیز همین دو لحاظ مطرح است: قطع به صدور، که ناشی از تواتر یا قرینه است و قطع به دلالت که ناشی از نصّ است. بنابراین اگر حدیث، متواتر یا همراه با قرینه صدق و نیز منصوص باشد، قطعی است و حجّیتش ذاتی، امّا اگر دلالتش ظاهر و صدورش از طریق آحاد باشد، باید درباره حجّیت یا عدم حجیّت آن به بحث و بررسی پرداخت. البته با توجه به این که نتیجه تابع اخس مقدمات است، اگر فقط دلالت یا فقط صدور، ظنی باشد باز خبر در حکم ظنّی خواهد بود و نیازمند بحث از اعتبار.
با دقت در مباحثی که فقیهان در بحث از حجیّت ظن مطرح میکنند، سه پرسش اساسی را میتوان یافت:
۱. آیا تعبّد به ظن امکان دارد یا ممتنع است؟
۲. آیا تعبّد به ظن واقع شده است یا خیر؟
۳. آیا تفاوتی میان اعتقادات و اعمال یا به تعبیر دقیقتر اعمال جوانحی و اعمال جوارحی در این بحث وجود دارد یا خیر؟
پاسخ به این پرسشها در ضمن مباحث آتی خواهد آمد.