در نتیجه، بحث قطع را هم میتوان ذیل مباحث روش عقلی و هم مباحث روش نقلی مطرح نمود ولی به جهت تناسب با بحث ظنون که جزء مطالب روش نقلی است و در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، در این جا بحث قطع مطرح میشود.
ویژگیهای قطع
درباره قطع، ویژگیهای متعددی بیان شده است که به برخی از مهمترین آنها اشاره میشود و سپس مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت تا در پایان، به نظر درست در این مسأله اشاره شود.
الف _ کاشفیت از واقع (واقع نمایی)
بسیاری از علمای علم اصول نه تنها بر این ویژگی قطع تأکید نمودهاند، بلکه کاشفیت را از ذاتیات قطع به شمار آوردهاند و حتی عدهای فراتر از آن مدّعی شدهاند که کاشفیّت عین قطع است.۱
اما عدهای در مقابل، اشکالاتی وارد نمودهاند که وجود قطع غیر مطابق با واقع یا به تعبیر دیگر همان جهل مرکب امری است غیر قابل انکار. بنابراین واقع نمایی نه تنها از ذاتیات قطع نیست، بلکه از لوازم ذاتی قطع نیز شمرده نمیشود.۲ یعنی جهل مرکب یکی از مصادیق قطع است و حال آنکه در آن کاشفیتی مطرح نیست.
این اشکال درست به نظر میرسد یعنی در حقیقت، کاشفیّت قطع از واقع، کاشفیّت «روان شناختی» است و نزد قاطع است. به این معنا که شخص قاطع یقین دارد که واقعیت را میبیند، در حالی که ممکن است دچار جهل مرکب شده باشد و حتی خودش پس از مدتی به اشتباه خود پی برده و از آن باور دست بردارد.
ب _ حجیّت قطع
در مباحث مقدماتی به معانی حجیت اشاره شد، و گفته شد که قدر متیقن از معانی حجیّت، معذّریت و منجّزیت است. به این معنا که اگر مطابق با واقع بود مخالفت آن