51
روش‌شناسي علم کلام

وجدانی و بدیهی، مورد نظر است. هرچند در هر دو مورد ممکن است بدون وحی به مطلب مورد نظر توجه نشود و یا این‌که به خاطر وجود برخی شبهات آن را مورد انکار قرار دهند.
تفاوت این مورد با تذکر این است که در تذکر قبلاً به مطلب مورد تذکر علم تفصیلی وجود دارد ولی در این جا چنین علمی وجود ندارد.
این قسم دارای اهمیت خاصی است، زیرا بسیاری از مباحث مهم اعتقادی داخل در این قسم قرار می‌گیرند. به عنوان نمونه بحث ابطال جبر و تفویض و پذیرش أمرٌ بین الأمرین، یا مباحث عدل، قضا و قدر، بداء که در تاریخ تفکّر اعتقادی موجب نزاع بسیار نیز بوده‌اند، از علوم وجدانی بشر هستند و معصوم علیه السلام این علوم وجدانی را به انسان نشان می‌دهد. به همین خاطر در برخی روایات باب جبر و قدر در توضیح أمر بین الأمرین و اختیار که امری وجدانی است آمده است که: «لا یَعلَمها الا العالِم او مَن علّمها ایّاه العَالِم»۱ ؛ أمر بین الأمرین را فقط عالم (معصوم) یا کسی که عالم به او آموزش داده، می‌داند.
از این تقسیم بندی و شرح موارد آن می‌توان به چند نکته مهم زیر دست یافت:
۱. متون اعتقادی _ برخلاف گمان برخی _ یکپارچه تعبّدی نیست؛ بلکه تنها بخشی از آن تعبّدی بوده و بسیاری از مباحث خداشناسی و انسان‌شناسی درذیل بخش‌های ارشادی، تذکّری و یا وجدانی قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد مباحث توحید، عدل و بخش عمده‌ای از مباحث نبوّت از نوع تعبدی نیست هرچند در مباحثی چون امامت خاصه و بخشی از مباحث معاد، متون تعبّدی حجم بیشتری دارد.
۲. شناخت نوع متن دینی، متکلم را در چگونگی مواجهه با آن یاری می‌نماید و موجب درک درست و عمیق‌تری نسبت به آیات و روایات می‌شود.
۳. این مباحث غیر از این‌که فی نفسه دارای اهمیت هستند، برای بحث حجیّت ظنّ نیز مفیدند؛ زیرا با توجّه به این تقسیم‌بندی روشن می‌شود که بحث حجیّت خبر واحد و ظهور منحصر در قسمت تعبّد است و در سه قسم دیگر نیاز به اثبات حجیّت

1.. کلینى، الکافی، ج۱، ص۱۵۹.


روش‌شناسي علم کلام
50

امام علی علیه السلام در خطبه اول نهج‌البلاغه تذکر و یادآوری نعمت فراموش شده و بازخواست وفا به میثاق فطرت و پیمان «ألَست» را از وظایف رسولان و پیامبران برشمرده می‌فرماید: «فبعَثَ فیهم رُسلَه و وَاتَر الیهِم اَنبیائَه، لِیستأدُوهُم مِیثاقَ فِطرَتِه و یُذکّروهُم مَنسِیَّ نِعمته».۱
۴. به قرینه احادیث دیگر، این قسمت از حدیث به یادآوری معرفت قلبی مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد که بسیاری از آیات قرآن و احادیث معصومان، خصوصاً در خداشناسی، نقش تذکر را ایفا می‌کنند و جنبه تعبّدی یا استدلالی ندارند. مسعودی در کتاب مروج الذهب خطبه‌ای از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل می‌کند که در آن آمده است:
فضّل مُحمّدا فی ظاهرِ الفَترات،‌ فدَعا الناس ظاهراً و باطناً و نَدبهم سِرّاً و إعلاناً و استَدعی التَنبیه علی العَهد الذی قَدّمه إلی الذَّر قَبل النَسل؛۲حضرت محمد صلی الله علیه و آله را در روزگار غلبه ضعف و سستی‌ها (دوران فترت) برتری داد. پس او مردم را در ظاهر و باطن و آشکار و نهان به سوی خدا فرا خواند و تلاش کرد مردم را نسبت به عهدی که در عالم ذر قبل از نسل واقع شده بود، آگاه کند.
متون وجدانی: یعنی متونی که فرد را به علم حضوری (وجدان) می‌رساند و یکی دیگر از اقسام متن‌های اعتقادی است. مفاد این دسته به گونه‌ای نیست که سابقاً به آن معرفت تفصیلی وجود داشته باشد و نیز محتوای متن یک امر نظری و استدلالی نیست، بلکه فرد را به علوم حضوری خود باز می‌گرداند و شخص آن را در ارتکاز و وجدان خود می‌یابد. این نوع تعلیم را می‌توان تعلیم وجدانی نامید. تفاوت این مورد با ارشاد این است که در متون ارشادی مورد بحث یک امر نظری عقلی است؛ در حالی که در این‌جا امری

1.. خطبه اول نهج‌البلاغه. «خداوند پیامبران خود را یکی پس از دیگری به سوی آنان فرستاد تا پیمان فطرت را از آنان بخواهد و نعمتهای فراموش شده را یادآوری کنند و عقلهای دفن شده را بر انگیزانند».

2.. ابوالحسن علی بن حسین مسعودی، مروج الذهب، ج۱، ص۳۳. «برتری بخشید به محمد صلی الله علیه و آله در زمان فترت (زمانى که در دین سستى بهم رسیده و مدتى بود که آمدن پیامبران به تأخیر افتاده بود) پس او مردم را در ظاهر و باطن، خفا و آشکار دعوت کرد و آنان را خواند و آگاهى داد بر آن عهد و پیمانى که در عالم ذر بوده و آن پیمان از این مردم گرفته شده؛ پس کسى که با این پیغمبر موافقت کرد، به روش او هدایت یافت».

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197191
صفحه از 235
پرینت  ارسال به