47
روش‌شناسي علم کلام

بدین سان هر یک از سه مقام مذکور اقتضائات خاص خود را دارد و در هر مقام باید اقتضائات همان مقام را لحاظ کرد و نه مقتضیات مقام دیگر را. در مقام اول باید روش‌های نقلی و اقتضائات زبانی را ملاحظه کرد و در مقام دوم عقل و داده‌های عقلی و در مقام سوم وضعیّت فکری مخاطب و جامعه روز لحاظ می‌شود.
عدم تفکیک این سه مقام باعث خواهد شد که مثلاً مقام استنباط، با رعایت مصالح مقام دفاع، به خود سانسوری منجر شود و از همان ابتدا آن چیزی از متن فهمیده شود که قابل عرضه در وضعیت فکری زمانی و مکانی خاصی است که متکلم در آن به سر می‌برد. نمونه‌ی برجسته این مشکل مکتب کلامی بغداد و متکلمانی همچون سید مرتضی علم الهدی بودند، که به لحاظ وضعیت فکری بغداد آن زمان، بسیاری از معارف اعتقادی که قبل از آنان در مکتب کوفه به تبعیّت از اهل بیت پیامبر علیهم السلام مطرح بود کنار گذاشتند و به مباحث عمومی‌تر پرداختند.

طبقه‌بندی متون اعتقادی

چنانچه در هر علمی، شناخت دقیق منبع، از مسائل بسیار محوری و تأثیرگذار است؛ در بحث روش علم کلام و به ویژه روش نقلی یکی از مطالب مهم و جدّی شناخت مراتب و انواع متون اعتقادی است که پیش از بهره‌گیری از متون باید به دقت مورد بازشناسی قرارگیرد.
به نظر می‌رسد متون دینی به تناسب مورد سخن، نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند که استفاده درست از همه مأثورات، توجه به این نقشها و طبقه‌بندی آنها را می‌طلبد.
۱. متون تعبّدی: در مواردی که انسان مطلقاً قادر به درک مسأله‌ای نیست، سخن وحی تعبّداً پذیرفته و تصدیق می‌شود. آدمی پس از تصدیق خدای متعال به عنوان یگانه معبود، لازم است بنده او باشد و لازمه این بندگی و تعبّد، این است که سخنان او را تصدیق کند. این گونه موارد، در لسان آیات و روایات «غیوب»۱ نامیده می‌شود. برای

1.. رک: بقره: ‌۳، «الَّذینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقُونَ»؛ و آل عمران: ‌۴۴ «ذلِک مِنْ أَنْباءِ الْغَیبِ نُوحیهِ إِلَیک وَ ما کنْتَ لَدَیهِمْ إِذْ یلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیهُمْ یکفُلُ مَرْیمَ وَ ما کنْتَ لَدَیهِمْ إِذْ یخْتَصِمُونَ ».


روش‌شناسي علم کلام
46

ضرورت تفکیک مقام استنباط، اعتقاد و دفاع

مدار استنباط فقیهان مسلمان بر محور معناداری متون دینی است و بر این اساس، اجتهاد وسیله‌ای برای نزدیک شدن و کشف معانی و مدلولات این متون است. بر طبق این مبنا، در مباحث دینی، شرط انتسابِ سخنی به دین آن است که آن را به گونه‌ای روش‌مند از متون مقدس کشف کرده و نحوه استناد آن را به متون نشان داده شود.
این مطلب در همه مسائل دینی، حتی در مواردی که نمی‌توان به طور تعبّدی از دین استفاده کرد، صادق است. برای مثال، در خداشناسی، گرچه نمی‌توان تعبّداً به وحی رجوع کرد، اما به منظور فهم موضع دین و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام در چگونگی اثبات خدا و اوصاف او باید به وحی و معصوم علیه السلام مراجعه کرد.
مرحله‌ای که متکلم معنا و مقصود گوینده را کشف می‌کند، مقام استنباط نامیده می‌شود. البته استنباط نیز دو مرحله دارد؛ یکی فهم مقصود از متن و دیگری مقایسه این معنا با دیگر معانی استنباط شده و مرتبط با متن مورد نظر. به عبارت دیگر برای استنباط دیدگاه قرآن و سنت، باید همه‌ی متون مرتبط با موضوع و به عبارت دیگر خانواده‌ی آیات قرآن و احادیث در موضوع مورد تحقیق، مورد توجه قرار گیرد.
پس از این مرحله نوبت به مقام اعتقاد می‌رسد. برای این که متکلم به معنای استنباط شده از متن معتقد شود و اذعان کند که این معنا مطابق با واقع بوده و واقعاً جزء معارف دینی است، باید عدم مخالفت آن با عقل احراز شود، زیرا متکلّم معتقد است عقل، پیامبر و حجت درونی است و حجّت بیرونی نمی‌تواند مطلبی بر خلاف درک صریح حجت درونی بیان کند. بنابراین پس از احراز عدم مخالفت قطعی با عقل، متکلم به معرفت اعتقادی که همان باور قلبی است دست می‌یابد.
پس از این دو مرحله متکلم در مقام دفاع از معرفت اعتقادی خود بر می‌آید و آن معرفت را تبیین و اثبات می‌نماید. در مقام دفاع بر خلاف دو مقام قبل، متکلم با مخاطب مواجه است و اقتضائات مخاطب را لحاظ می‌کند. در این مقام ممکن است متکلم مصلحت نداند که آموزه‌ای را بیان نماید یا آن آموزه را به معنای حداقلی بیان کند یا با بیان عقلی، نقلی، تجربی یا آماری مطلب را بیان کند.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196947
صفحه از 235
پرینت  ارسال به