25
روش‌شناسي علم کلام

البته عقل گاه در معنای اصطلاحی خاص نیز به کار می‌رود که در بحث روش عقلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
متکلّمان اسلامی چنان که اشاره شد در تعریف علم کلام به دو جنبه «استنباط عقاید دینی» و «اثبات این عقاید و دفاع از آنها» اشاره کردند۱ و در عمل نیز همین دو کار عمده را، که هر یک دارای مراحلی است، انجام داده‌اند؛۲ هرچند، به دلیل ضرورت پاسخگویی به مخالفان، معمولاً جنبه دوم، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
آنان با قطع نظر از اختلافی که در چگونگی اثبات خدا و راه وصول به «معرفة الله» دارند، پس از اثبات وجود خدا و نبوت خاصه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در استنباط عقاید دینی به دو منبع عقل و وحی توسل می‌جویند؛ البته در میزان استفاده از این دو منبع، در میان ایشان گرایش‌های مختلفی وجود دارد. برخی متکلمان، همچون معتزله، تا آنجا پیش رفته‌اند که همه معارف اعتقادی را عقلی دانسته و نقش وحی را تأیید و ارشاد حکم عقل پنداشته‌اند.۳ برخی دیگر، چون اشاعره، همه واجبات و هرگونه حسن و قبح را نقلی دانسته۴ و نقش اصلی عقل را دفاع از معارف دینی می‌دانند. اهل حدیث و افرادی چون احمد بن حنبل و مالک بن انس که تنها مصدر اعتقاد را کتاب و سنّت دانسته و از هر گونه تکلم در مسائل اعتقادی احتراز می‌جستند.۵ در میان متکلّمان امامیه اگرچه در اصل حجیّت عقل و وحی اختلافی نبوده، اما همواره گرایش‌های مختلفی در این باره وجود داشته است.
به هر حال روشن است که برای اثبات حجیّت قرآن و روایات ابتدا باید وجود خداوند و نبوّت را اثبات کرده تا بتوانیم از وحی استفاده کنیم و این کار با بهره‌گیری از عقل و

1.. ر.ک: سعد الدین تفتازانى، شرح المقاصد، ج‏۱، ص‏۱۶۳؛ میر سید شریف جرجانى، شرح المواقف‏، ج‏۱، ص‏۳۴؛ عبدالرزاق لاهیجى، شوارق الالهام‏، ص‏۵؛ عبدالرزاق لاهیجى، گوهر مراد، صص‏۱۸و۲۰؛ جعفر آل یاسین، الفارابى فى حدوده و رسومه، ص۳۱۹.

2.. رضا برنجکار، معرفت فطرى خدا، ص‏۱۳۹.

3.. شهرستانى، ملل و نحل، ج‏۱، ص‏۴۲.

4.. همان، صص‏۱۰۱ و۱۰۲.

5.. محمّد ابوزهره، تاریخ المذاهب الاسلامیه، ص‏۴۶۱.


روش‌شناسي علم کلام
24

روش و منابع علم کلام

برای رسیدن به وظایف ششگانه کلام، از روش‌های خاصی باید استفاده شود که در این کتاب به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت. اما به صورت خلاصه و اجمالی می‌توان گفت که روش علم کلام روش عقلی نقلی است و در مورد شیوه استنباط باید گفت که اساساً استنباط کار عقل است اما منابع استنباط، عقل و نقل است و متکلم از بدیهیات عقلی، آیات قرآن و روایات معتبر استفاده می‌کند. دفاع نیز کار عقل است اما متکلم با توجه به عقاید مخاطب می‌تواند به اصول عقلی یا نقل و یا هر دو استناد کند.
البته باید توجه داشت که منظور از «روش عقلی» اعمّ از روش عقلی به معنای رایج کلمه است که در آن تنها از مبادی عقلی استفاده می‌شود و گزاره‌های صرفاً عقلی در قالب اشکال منطقی تنظیم می‌گردد تا به کشف مجهولات بیانجامد.
به بیانی دیگر، مقصود از روش عقلی در این‌جا همان روش «غیر نقلی» است، چراکه متکلّم در مقام دفاع از دین، از همه روش‌های مقبول از جمله روش تجربی و تاریخی نیز استفاده می‌کند. برای مثال متکلّم می‌تواند از گزاره‌های قطعی علوم روان‌شناسی، فیزیک و شیمی و نیز حتی روش‌های آماری و تحقیقات میدانی در راستای تبیین آموزه‌های دینی، اثبات و دفاع از آنها استفاده کند. از این رو می‌توان به جای عقل و نقل، منابع درون دینی و منابع برون دینی را مطرح کرد.
بنابراین با یک نگاه کلی می‌توان منابع علم کلام را در دو دسته جای داد: «عقل و نقل». منظور از نقل همان منابع متنی اسلام یعنی «قرآن و احادیث» است. قرآن، منبع وحیانی و احادیث، مبیّن آیات قرآن هستند. از این رو طبیعی است که متکلّم در مقام استنباط به قرآن و روایات مراجعه کند، زیرا این دو مهم‌ترین منبع در استنباط معارف اسلامی به شمار می‌آیند. بحث تفصیلی درباره این دو منبع در کتاب‌های اصولی مطرح شده است و در این کتاب نیز به برخی از آنها در فصل روش نقلی پرداخته خواهد شد.
اما مقصود از عقل در این مباحث، یکی از قوای معرفتی در برابر دیگر قوا نیست بلکه منظور همه قوای بشری، در برابر منبع الهی وحی است که شامل حس، قلب، وجدان و فطرت می‌شود، در صورتی که معرفت حاصل از آنها قطعی باشند.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196881
صفحه از 235
پرینت  ارسال به