21
روش‌شناسي علم کلام

از این معنای علم کلام، یونانیان و آباء کلیسا با تعبیر Apology (= دفاعیه) یاد می‌کردند و به صاحبان آن Apologists(= مدافعان) می‌گفتند.۱
نگرش دوم درباره علم کلام از قرن سوم به بعد مطرح می‌شود. در این نگرش، کلام علمی است که هم متکفّل استنباط معارف و هم موظّف به دفاع از این معارف ‌است.
البته در این دیدگاه، منظور از معارف، تنها معارف اعتقادی و دینی است. روشن است که در مقابل این تعریف از کلام، علم فقه به معنای دانش فهم احکام عملی از منابع دینی قرارخواهد گرفت. برخی از تعاریف علم کلام ناظر به همین معنا از علم کلام است.
برای مثال در شرح مقاصد آمده است:
الکلامُ هو العلمُ بالعقاید الدِینیّة عَن الادلةِ الیقینیة.۲
و نیز «ایجی» می‌نویسد:‌
الکلامُ علمٌ یَقتدرُ معه علی إثباتِ العقائدِ الدینیّة بإیرادِ الحُجَج و دَفعِ الشُّبَه.۳
و نیز در دلائل الصدق آمده است:
هو إقامةُ الحجّة المعتبرةِ مِن العقل و النقل بالّتی هی أحسَن علی أصولِ الدین، إرشاداً للمُسترشدین، و إلزاماً للمُعانِدین، و لتَحفّظ به قَواعِد الدین عَن أن تَزلزَلها شُبَه المُبطِلین.۴
از آن‌جا که امروزه نگرش دوم غلبه دارد؛ در این کتاب همین دیدگاه مد نظر خواهد بود؛ بدین سان علم کلام به این صورت تعریف می‌شود:
علم کلام دانشی است که درباره اعتقادات دینی به شیوه عقلی و نقلی بحث می‌کند و ضمن استنباط این اعتقادات از منابع آن، به تبیین،

1.. ر.ک:‏‫‭‭‭‎ p۲۰-۲۱، Dictionary of philosophy and religion‏‫‭‭‭‎‎،William L. Reese و محمد ایلخانی، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، ص۳۸.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

2.. سعد الدین تفتازانى، شرح المقاصد، ج۱، ص۱۶۳.

3.. میر سید شریف جرجانى، شرح المواقف‏، ج۱، ص۳۸، مشابه همین تعریف در مقدمه ابن خلدون نیز آمده است: «هو علم یتضمّن الحجاج عن العقائد الإیمانیة بالأدلّة العقلیة و الرد على المبتدعة المنحرفین فی الاعتقادات‏» ر.ک رفیق عجم‏، موسوعة مصطلحات ابن خلدون و الشریف‏، ج۱، ص۱۹۲.

4.. محمد حسین مظفر، دلائل الصدق‏، ص۱۸.


روش‌شناسي علم کلام
20

بر این اساس، وظیفه فقه، استنباط معارف اعتقادی، احکام و اخلاق، و کلام، متصدی دفاع از این معارف بود و تقسیم فقه به دو حوزه «فقه اکبر و فقه اصغر»۱ بر همین مبنا بوده است.
بسیاری از تعاریفی که برای علم کلام ذکر شده، ناظر به همین تعریف از کلام است. برای مثال فارابی در تعریف کلام می‌گوید:‌
صناعةُ الکلام ملکة یَقتدرُ بها الإنسانُ علی نُصرةِ الآراء و الأفعال المحدودة التی صَرَّح بها واضِعُ الملّة، و تَزییف کلّ ما خالفها بالاقاویل؛۲فن کلام، ملکه‌ای است که آدمی به وسیله آن می‌تواند از عقاید و افعالی که صاحب دین به آن تصریح کرده دفاع کند و باطل بودن هرآن چه را که با دین مخالفت دارد، با سخن وکلام اثبات‌نماید.
در آیات و احادیث نیز به همین معنای فقه و کلام اشاره شده است. برای مثال ظاهر آیه شریفه (لِیتَفقَّهوا فِی الدّین)۳ فهم همه معارف دینی است، بلکه می‌توان گفت به قرینه ادامه آیه (لِیُنذِرُوا قَومَهم) مراد از آن در درجه اول، عقائد و در درجه دوم فهم اخلاق و احکام است. همچنین وقتی امام صادق علیه السلام به یونس بن یعقوب می‌فرماید: «یا یونُس لو کنتَ تُحسِنُ الکلامَ کلّمته» و یونس در پاسخ می‌گوید: «انّی سَمِعتُک تَنهی عَن الکلام و تَقُول: وَیلٌ لِأصحابِ الکلام» و در ادامه می‌فرماید: «اُخرُج الی البابِ فانظُر مَن تَری مِن المُتکلّمین فَأدخِله»۴ همین معنا از کلام، یعنی علم مناظره و تکلّم با مخالفان و اثبات معارف دینی و ردّ عقاید مخالف مراد است.

1.. برخی بر این باورند که این نام اولین بار به طور مضبوط، توسط ابوحنیفه (متوفای ۱۵۰ ق) به کار رفت زیرا او کتاب کلامی خود را الفقه الاکبر نامید اما اگر این مطلب درست باشد نشان دهنده این است که در آن زمان این نام شیوع داشته است نه اینکه او مبدع این اصطلاح بوده، علاوه بر اینکه در مقابل تردیدهایی نیز در صحّت انتساب این کتاب به وی مطرح گردیده است. ر ک: علی‌ سامی‌ نشار، نشأة الفکر الفلسفی فی ‌الاسلام. ج۱، ص۲۳۸.

2.. جعفر آل یاسین، الفارابى فى حدوده و رسومه، ص۳۱۹.

3.توبه: ۱۲۲.

4.. کلینى، الکافی، ج۱، ص۱۷۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197133
صفحه از 235
پرینت  ارسال به