از این معنای علم کلام، یونانیان و آباء کلیسا با تعبیر Apology (= دفاعیه) یاد میکردند و به صاحبان آن Apologists(= مدافعان) میگفتند.۱
نگرش دوم درباره علم کلام از قرن سوم به بعد مطرح میشود. در این نگرش، کلام علمی است که هم متکفّل استنباط معارف و هم موظّف به دفاع از این معارف است.
البته در این دیدگاه، منظور از معارف، تنها معارف اعتقادی و دینی است. روشن است که در مقابل این تعریف از کلام، علم فقه به معنای دانش فهم احکام عملی از منابع دینی قرارخواهد گرفت. برخی از تعاریف علم کلام ناظر به همین معنا از علم کلام است.
برای مثال در شرح مقاصد آمده است:
الکلامُ هو العلمُ بالعقاید الدِینیّة عَن الادلةِ الیقینیة.۲
و نیز «ایجی» مینویسد:
الکلامُ علمٌ یَقتدرُ معه علی إثباتِ العقائدِ الدینیّة بإیرادِ الحُجَج و دَفعِ الشُّبَه.۳
و نیز در دلائل الصدق آمده است:
هو إقامةُ الحجّة المعتبرةِ مِن العقل و النقل بالّتی هی أحسَن علی أصولِ الدین، إرشاداً للمُسترشدین، و إلزاماً للمُعانِدین، و لتَحفّظ به قَواعِد الدین عَن أن تَزلزَلها شُبَه المُبطِلین.۴
از آنجا که امروزه نگرش دوم غلبه دارد؛ در این کتاب همین دیدگاه مد نظر خواهد بود؛ بدین سان علم کلام به این صورت تعریف میشود:
علم کلام دانشی است که درباره اعتقادات دینی به شیوه عقلی و نقلی بحث میکند و ضمن استنباط این اعتقادات از منابع آن، به تبیین،
1.. ر.ک: p۲۰-۲۱، Dictionary of philosophy and religion،William L. Reese و محمد ایلخانی، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، ص۳۸.
2.. سعد الدین تفتازانى، شرح المقاصد، ج۱، ص۱۶۳.
3.. میر سید شریف جرجانى، شرح المواقف، ج۱، ص۳۸، مشابه همین تعریف در مقدمه ابن خلدون نیز آمده است: «هو علم یتضمّن الحجاج عن العقائد الإیمانیة بالأدلّة العقلیة و الرد على المبتدعة المنحرفین فی الاعتقادات» ر.ک رفیق عجم، موسوعة مصطلحات ابن خلدون و الشریف، ج۱، ص۱۹۲.
4.. محمد حسین مظفر، دلائل الصدق، ص۱۸.