در روایتی زندیقی از امام رضا علیه السلام پرسید: دلیل و نشانه وجود خدا چیست؟
امام علیه السلام فرمود: من چون به جسم خود مینگرم و میبینم که در طول و عرض و کم و زیاد آن و جلوگیری از آفتها و جلب منافع نسبت به آن از خود دخالتی ندارم، یقین میکنم که این ساختار را بنیانگذاری است و به وجود او اقرار مینمایم. افزون برآن، ازآنچه [دراین عالم] از قدرت او، نسبت به حرکت و سیر روز و شب و ایجاد ابرها [برای رساندن باران] و سیر خورشید و ماه و ستارگان و غیره از نشانههای عجیب و شگفت انگیز و ظرافتها و دقتهای حکیمانه میبینم یقین میکنم که همه اینها مقدّری [حکیم] و آفریدگاری [عالم ودانا] دارد.۱
در این بحث از آثار خداوند وجود او اثبات شده است. به این نوع دلیل برهان آنی گفته میشود.
اثبات از راه فواید و کارکردها
گاهی برای اثبات ضرورت وجود شخصی مثل پیامبر از کارکردهای منحصر به فرد او استفاده میشود. متکلمان برای اثبات نبوت عامه و ضرورت وجود پیامبر از این روش استفاده کردهاند. آنان ابتدا حسن نبوت و لطف بودن آن را از طریق فواید پیامبر اثبات میکنند، آنگاه به دلیل وجوب لطف، ضرورت وجود پیامبر را اثبات میکنند. محقق طوسی و علامه حلی یازده فایده برای وجود پیامبر ذکر کردهاند.۲
امروزه کارکردگرایی یکی از گرایشهای مطرح در مطالعات دینی است و دیدگاههای مختلفی درباره آن وجود دارد.۳ به نظر میرسد صرف وجود یا عدم وجود کارکرد دلیل درستی یا نادرستی مطلبی نیست، بلکه وجود کارکرد با شرایطی تنها میتواند بخشی از
1.. قال الرجل فما الدلیل علیه؟ قال أبوالحسن إنی لما نظرت إلى جسدی فلم یمکنی فیه زیادة و لانقصان فی العرض و الطول و دفع المکاره عنه و جر المنفعة إلیه علمت أن لهذا البنیان بانیا فأقررت به؛ مع ما أرى من دورانالفلک بقدرته و إنشاءالسحاب و تصریف الریاح و مجرى الشمس و القمر و النجوم و غیر ذلک من الآیات العجیبات المتقنات علمت أن لهذا مقدراً و منشئا (کلینى، الکافی، ج۱، ص۷۸).
2.. ر.ک: علامه حلى، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۳۴۶.
3.. ر.ک: سبحانی، مدخل مسایل جدید کلامی، ج۳ ص۱۷۱ ؛ خسروپناه، کلام جدید، ص۲۴۶.