۱. شرایط اثبات با توجه به موضوع
اثبات گزارهای بدون توجه به موضوع آن، موجب بیثمر شدن فعالیت متکلم میگردد. برای مثال، در اثبات موضوعی که باید با عقل اثبات شود، اقامه دلیل نقلی مفید نخواهد بود و اگر متکلم در اثبات وجود خدا به نقل آیات و احادیث به صورت تعبدی اکتفا کند، دچار دور خواهد شد و یا در مبحث امامت مخصوصاً اگر بخواهد صرفاً از راه عقلی استفاده کند، با مشکل روبه رو خواهد شد. همچنین اگر متکلم در صدد اثبات برخی از جزئیات معاد باشد و تمام توان خود را صرف تبیین برهان عقلی محض کند، در این صورت هم نتیجهای کسب نخواهد کرد. پس در اثبات گزارههای اعتقادی ضروری است که باید به موضوع و ماهیت آن گزارهها توجه شود.
۲. شرایط اثبات با توجه به مخاطب
از جمله مقومات مقام اثبات، وجود و یا فرض وجود مخاطب است. هر متکلمی که دست به اثبات گزاره دینی میزند با این فرض روبه رو است که مخاطبی فرا روی وی است و او مطلب را باید به گونهای اثبات کند که برای وی قابل پذیرش باشد. از این رو در مرحله اثبات و استدلال، مخاطب شناسی بسیار مهم است. مثلاً یکی از مبانی کلامی و روائی اهل سنت، عدالت صحابه و حجیت اقوال آنهاست. متکلم سنی مذهب وقتی با مخاطب سنی مذهب روبه روست، به راحتی میتواند از روایات صحابه استفاده کند ولی همین متکلم وقتی با یک مخاطب شیعی روبه روست، قاعدتاً نمیتواند از چنین مبانی استفاده کند و یا در صورت استفاده هم نتیجهای برای وی حاصل نخواهد شد. همچنین متکلم شیعی به هنگام بحث و اثبات گزارهای برای مخاطب شیعی به راحتی میتواند از روایات اهلبیت علیهم السلام استفاده کند ولی همین متکلم به هنگام بحث با مخاطب سنی مذهب حتماً با محدودیتهایی رو به روست.
۳. شرایط اثبات با توجه به زمان و مکان
شرایط زمان و مکان گاهی باعث میشود متکلم در اثبات موضوع فقط از روش عقلی استفاده کند و یا فقط از نقل استفاده کند. در مبحث تبیین و تنظیم نیز بیان شد که زمان