موضوعی که عقلی است از اهمیت بیشتری برخوردار و قطعیتر است. مثلاً امامت با این که آموزهای نقلی است اما نسبت به برخی عقاید عقلی مثل بحث اسعار مهمتر و قطعیتر است.
روش تنظیم بر اساس وضعیت مخاطب و شرایط زمان و مکان
تنظیم را می توان بر اساس وضعیت مخاطب و شرایط زمان و مکان انجام داد. در این روش، جنبه های مختلفی را می توان ملاحظه کرد.
یکی از این جنبهها نیاز مخاطب است. در تنظیم میتوان اموری که مخاطبان به آنها بیشتر نیاز دارند را مقدم کرد و امور غیر مبتلا را به تأخیر انداخت.
یکی دیگر از این جنبهها فهم مخاطبان است. با ملاحظه این جنبه میتوان اموری را که برای مخاطبان ساده تر است، زودتر بیان کرد و طرح مطالب پیچیده تر را به تاخیر انداخت.
از نکات مورد توجه در این روش، رعایت وضعیت مخاطب در پذیرش و عدم پذیرش مطالب است. با رعایت این نکته آموزههایی که با اعتقادات مخاطبان هماهنگتر است، زودتر ذکر میشود. مثلا در فضایی که مباحث انسان شناختی برجسته است می توان ابتدا آموزه هایی از دین را که به جایگاه و کرامت انسان مربوط است، زودتر بیان کرد.
به هر حال، روش اخیر، روش های فرعیتر متعددی را شامل میشود که به برخی از آنها اشاره شد.
اگر از این روش استفاده کنیم تنظیمهای متفاوتی از اعتقادات برای جوامع مختلف میتوان عرضه کرد.