173
روش‌شناسي علم کلام

با در نظر گرفتن این موضوع، تفاوت تنظیم برخی کتب کلامی را می‌توان بر اساس شرایط زمان و مکان توجیه کرد.۱

شرایط تنظیم برای تنظیم کننده

تنظیم‌گر عقاید باید نسبت به آموزه‌های اعتقادی و ارتباط این آموزه‌ها با هم احاطه علمی کامل داشته باشد تا بتواند چینشی منطقی را اجرا کند. به علاوه، یکی دیگر از شرایط متکلم در مقام تنظیم این است که باید با مخاطبان و نیازها و سطح علمی و پیش فرض‌های آنها آشنا باشد. همچنین متکلم باید شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی زمان و مکانی که در آن فعالیت می‌کند را بشناسد. از سوی دیگر متکلم باید با روش‌های مختلف تنظیم آشنا بوده و متناسب با وضعیت مخاطب و موضوع بحث و دیگر شرایط از روش مطلوب در تنظیم عقاید استفاده کند.

روش‌های تنظیم

تنظیم نیز مانند تبیین با توجه به موضوع، مخاطب، شرایط زمان و مکان، روش‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. بنابراین بر اساس شرایطی که قبلاً ذکر شد، می‌توان روش‌های متفاوتی را برای تنظیم اتخاذ نمود.

روش تنظیم بر اساس ترتیب منطقی آموزه‌ها

برخی آموزه‌ها پیش فرض برخی آموزه‌های دیگر است. مثلاً پیش فرض موضوع نبوت، بحث اثبات وجود خداست. از سوی دیگر، برخی آموزه‌ها به عنوان بخشی از دلیل اثبات آموزه‌های دیگر است مثلاً از دیدگاه امامیه و معتزله حسن و قبح عقلی دلیل اثبات بسیاری از عقاید از جمله اعتقادات مربوط به عدل الهی است. منظور از رعایت روش ترتیب منطقی این است که آموزه‌هایی که پیش فرض دیگر آموزه‌ها هستند و نیز آموزه‌هایی که دلیل دیگر آموزه‌ها می‌باشند، در تنظیم زودتر بیان می‌شوند تا امکان

1.. ر.ک: علامه حلى‏، انوار الملکوت‏، سید مرتضى‏، الملخص فی اصول الدین‏، نصیر الدین طوسى‏، قواعد العقائد‏.


روش‌شناسي علم کلام
172

اثبات پیامبر خدا مورد بحث قرار گیرد. این شرط مورد اهتمام جدی متکلمان است و کتاب‌های کلامی به خوبی این روش را نشان می‌دهدند.

شرایط تنظیم با توجه به مخاطب

پس از رعایت ارتباطات منطقی عقاید با یکدیگر، رعایت وضعیت مخاطب از مهم‌ترین شرایط تنظیم است. این شرط بیشتر در مناظرات و تبلیغ شفاهی دین مورد توجه قرار می‌گیرد، هر چند در تبلیغ مکتوب نیز این موضوع باید مورد مداقه واقع شود.
ممکن است آموزه‌ای از لحاظ منطقی باید مقدم شود اما وضعیت مخاطب به گونه‌ای است که ذکر این آموزه برای او در ابتدای تبلیغ دین سنگین خواهد بود. در چنین شرایطی متکلم ذکر این آموزه را به تأخیر می‌اندازد. مثلاً بحث «تردد»۱ که در احادیث مطرح شده است، هر چند به مباحث خداشناسی مربوط است و باید در ابتدا ذکر شود اما به جهت سنگین بودن محتوا، متکلمان این موضوع را ذکر نمی‌کنند و اگر متکلمی بخواهد به این بحث اشاره کند پس از بیان همه عقاید وقتی احساس می‌کند مخاطبان کلیت عقاید را پذیرفته‌اند آن را مطرح می‌سازد.

شرایط تنظیم با توجه به زمان و مکان

ممکن است شرایط اجتماعی و سیاسی در زمان و مکان خاص اقتضا کند که در تنظیم عقاید، آموزه‌ای اصلاً مطرح نشود و یا در جایگاه رتبه‌ای خود قرار نگیرد. برای مثال اگر عقاید شیعه را در فضای کشورهای عربی و اسلامی (اهل تسنن) مطرح شود باید این عقاید به گونه‌ای خاص و متفاوت نسبت به فضای کشورهای اروپایی تنظیم و سازماندهی شود زیرا برخی آموزه‌ها در فضای نخست نباید مطرح شود یا باید طرحش به تأخیر افتد. برای مثال عقاید و احکام مربوط به محیط زیست و یا انسان شناسی در غرب باید زودتر از عقاید دیگر مطرح شود تا برای غربیان، اسلام قابل توجه و جذاب جلوه‌گر شود و زمینه‌ای ایجاد شود تا آنان به دیگر عقاید و معارف اسلامی توجه نمایند.

1.. ر.ک: کلینى، الکافی، ج۲، ص۲۴۶.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196892
صفحه از 235
پرینت  ارسال به