هدف متکلم در مقام تنظیم نشان دادن این هماهنگی هدفدار و غیرمتناقض بودن آموزههای اعتقادی و چیدن آموزههای اعتقادی بر اساس ترتیب منطقی و تقدم و تأخر آنهاست. از برای همین مشاهده میشود که متکلمان ابتدا بحث توحید را ذکر میکنند و سپس عدل و نبوت و امامت و معاد را. در تبیین بحث توحید هم ابتدا مباحث مبناییتر و پایهایتر مثلاً اثبات وجود خدا طرح میشود و سپس مباحث دیگری مثل صفات الهی. در دیگر ابواب هم تنظیم به همین صورت میباشد.
در کنار این هدف اصلی، تنظیم فوایدی نیز دارد. از جمله فواید تنظیم، کمک به تبیین اعتقادات دینی است، زیرا چینش منظم و هماهنگ آموزههای اعتقادی، به فهم کامل این آموزهها کمک میکند.
از دیگر فواید تنظیم کمک به اثبات عقاید است، زیرا در مقام اثبات میتوان از ترتیب منطقی گزارهها سود جست و با نگاه به این ترتیب منطقی از آموزههای مبنایی اثبات شده در راستای اثبات آموزههای روبنایی استفاده کرد. برای مثال وقتی در ابتدای بحث عدل، حسن و قبح عقلی قرار میگیرد و پس از اثبات آن مباحث دیگر مثل معلل به اغراض بودن فعل خدا مطرح میشود، متکلم با توجه به این چینش منطقی از بحث حسن و قبح استفاده میکند و معلل بودن افعال الهی به اغراض را اثبات میکند.۱
شرایط تنظیم
تنظیم به لحاظ متکلم، مخاطب، موضوع بحث، زمان و مکان دارای شرایطی است که به اهم آنها اشاره میشود.
تنظیم با توجه به موضوع
هدف اصلی تنظیم نشان دادن هماهنگی آموزههای اعتقادی و اجزای آنهاست، در نتیجه وضعیت خود آموزهها و اجزای آنها از حیث تقدم، تأخر و وابستگی برخی به برخی دیگر مهمترین شرطی است که باید در تنظیم رعایت شود. برای مثال، در بحث توحید اقتضا میکند که اول موضوع اثبات وجود خداوند مطرح شود و پس از آن، صفات خدا و