شد عقل عملی است. تفاوت دیگر استفاده علم کلام از کارکرد تعاملی استقلالی و غیراستقلالی عقل است. استفاده از این کارکرد قدرت عقل را در کشف معارف و حقایق دینی دو چندان میکند، زیرا عقل با اتصال به وحی و معلمان الهی، رشد مییابد و افق های معرفتی وسیعتری را کشف میکند.
خلاصه این که کارکردهای عمیق در معارف دینی و علم کلام عبارتند از کارکردهای میزان، مفتاح، استنباط، دفاع، ابزار، تکمیل، تعامل استقلالی و تعامل غیر استقلالی.
تعارض عقل و نقل
در میان مباحث مربوط به عقل، مبحث تعارض عقل و نقل در علم کلام از اهمیت ویژهای برخوردار است و میتوان تاریخ علم کلام را با توجه به رویکرد متکلمان به عقل و نقل و ارتباط این دو و تعارض عقل و نقل تفسیر کرد.
قبل از بحث از راه حل تعارض عقل و نقل، به جهت روشن شدن موضوع بحث مناسب است معنا و شرایط تعارض بررسی گردد.
معناشناسی و شرایط تعارض
تعارض از ریشه «عرض» مشتق شده است. عرض در لغت یا به معنی ظاهر شدن است۱ یا به معنای آنچه در برابر طول قرار میگیرد.۲ بدین سان تعارض از نظر لغت بیانگر این است که دو چیز هم پایه در عرض هم ظاهر شده است. در اصطلاح نیز تعارض در جایی مطرح میشود که دو دلیل معتبر در مقابل هم قرار گیرند و با یکدیگر متناقض یا متضاد باشند به گونهای که نتوان میان آنها جمع کرد.۳
بر این اساس هر چند تعارض دو دلیل، صور مختلفی مثل تعارض دو دلیل قطعی، تعارض دو دلیل ظنی، تعارض دو دلیل وهمی، تعارض دلیل قطعی و دلیل ظنی،