129
روش‌شناسي علم کلام

فهم منظور متکلم، فهم منطوق و مفهوم، فهم مقدمات و لوازم نص،‌ مقایسه عام با خاص و مطلق با مقید و جمع بندی آنها و به طور کلی مطالبی که در مباحث الفاظ علم اصول مطرح می‌شود از کارکردهای عقل استنباطی است. اجتهاد در لغت و به کارگیری لغت و صرف و نحو و معانی و بیان و علم اصول به منظور اجتهاد و استنباط است و مراد شارع از کتاب و سنت کارکرد استنباطی عقل است. همچنین فهم تعارض عقل و وحی یا فهم تعارض دو متن و یافتن راه حل است. برای مثال در قرآن آمده است: (وجوه یومئذ ناضرة، الی ربّها ناظرة) (القیامه: ۲۲-۲۳). این آیه نوعی اشعار به جسمانیت خداوند دارد زیرا نظر کردن معمولاً به این است که جسمی باشد، مکانی داشته باشد و مرئی هم باشد و به او نگاه کنند. حال در این که او چگونه جسمی است، محل رؤیت کجاست، جای بحث دارد ولی وقتی این آیه در کنار آیه (لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر) (شوری:۱۱) قرار می‌گیرد عقل حکم می‌کند که مقصود از آیه اول چیز دیگری است و نباید جسمانی بودن را از آن برداشت کرد و برای آن معانی و وجوهی را تصور می‌کند، از قبیل این‌که مقصود از ناظره این است که به رحمت خداوند چشم امید دارند و امثال این گونه توجیهات. این کار از جمله کارکردهای عقل است.

کارکرد دفاعی

منظور از دفاع، دفاع به معنای عام کلمه، یعنی اقداماتی که متکلم پس از استنباط آموزه‌های دینی و در مواجهه با مخاطب، جهت زمینه سازی برای اعتقاد او به دین انجام می‌دهد. این مراحل عبارتند از: تبیین،‌ تنظیم، اثبات، ردّ شبهات و ردّ مکاتب معارض. البته گاه دفاع تنها مرحله سوم و چهارم را شامل می‌شود اما در این‌جا دفاع به معنای عام مراد است.
قوه‌ای که کارکردهای فوق را جهت دفاع از دین انجام می‌دهد عقل است و این کارکرد عقل را، کارکرد دفاعی عقل می‌نامیم. عقل آموزه‌های استنباط شده را بر اساس وضعیت مخاطب و اقتضائات جامعه و دیگر اصول و شرایط که در بخش سوم کتاب خواهد آمد تبیین و تنظیم می‌کند و به اثبات آموزه‌های تبیین و تنظیم شده می‌پردازد و شبهات وارد


روش‌شناسي علم کلام
128

کارکرد ابزاری عقل را نباید صرفاً فردی و عملی معنا کرد؛ بلکه می‌توان به صورتی عام‌تر که شامل کارکرد معرفتی و اجتماعی شود؛ تفسیر کرد. بر اساس این تفسیر علوم انسانی همچون مدیریت،‌ اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، سیاست و حقوق می‌توانند ابزاری باشند برای تحقق حیات طیبه و معقولی که دین آن را ترسیم کرده است. عقل با کمک تجربه و مبتنی بر آموزه‌های دینی می‌تواند علوم انسانی را طراحی کند که در مسیر مدیریت انسان و جامعه به سوی جامعه و امت اسلامی و حیات طیبه و معقول قرار گیرد.
بدین سان، تولید علوم انسانی اسلامی را می‌توان کارکرد ابزاری عقل دانست. زیرا این کار کرد عقل، در طول کارکرد نظری و عملی است که با آن دین و معارف دینی و زندگی سعادتمند به اثبات می‌رسد و هدف آن تحقق نوعی زندگی است که با عقل نظری و عملی و معارف دینی به اثبات رسیده است. حتی می‌توان دیگر علوم مانند علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی و علوم پایه را نیز از کارکردهای عقل ابزاری دانست به شرط این که این علوم در راستای خدمت به مردم و برآورده کردن نیازهای جامعه تولید شود. البته در این علوم از عقل نظری و تجربه نیز استفاده می‌شود، اما عقل ابزاری نیز در تولید این علوم نقش دارد، زیرا تولید این علوم در راستای تدبیر معاش و رفاه در زندگی دنیوی است و این کار عملکرد عقل ابزاری می‌باشد.
عقل ابزاری با این عملکرد هم نقش خود را در گسترش دین به عرصه مدیریت جامعه و معاش انسان ایفا می‌کند و هم از این طریق به متکلم در دفاع از دین از طریق نشان دادن موفقیت آن در عرصه زندگی دنیوی انسان کمک می‌کند. در ادامه نوشتار، ضمن بحث از محدوده کارآمدی عقل در معارف دینی، مجدداً این موضوع مورد مداقه قرار خواهد گرفت.

کارکرد استنباطی

سه کارکردی که در بالا برای عقل بیان شد، کارکردهای مستقل عقل بود. ولی عقل در محدوده منبع دیگر، مثل وحی نیز دارای کارکردهایی است که از جمله آنها کارکرد استنباطی است.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196922
صفحه از 235
پرینت  ارسال به