121
روش‌شناسي علم کلام

به اعمال تعلق دارد و مشهورات نامیده می‌شود، دست می‌یابد. مثل این‌که دروغ و ظلم قبیح و زشت است.۱
ابن سینا مشابه مطالب بالا را در کتاب عیون الحکمه نیز ذکر می‌کند.۲ وی در رساله نفس، از میان این سه کارکرد تنها مورد دوم و سوم را ذکر می‌کند۳ و در کتاب اشارات، تنها کارکرد سوم را، البته با تفسیری خاص بیان می‌دارد.۴
معنا یا کارکرد اول عقل عملی، کارکردی عملی و غیر ادراکی است. کارکرد دوم، هر چند ادراکی و استنباطی است، اما ربطی به باید‌ها و نبایدها ندارد. اما کارکرد سوم به بایدها و نبایدها مربوط است.
از آن‌جا که کتاب اشارات، آخرین کتاب ابن سینا است، عبارت وی را در این‌جا نقل کرده،‌ کمی بیشتر آن توضیح داده خواهد شد.
وی می‌گوید:
از جمله قوای نفس، قوه‌ای است که نفس به جهت تدبیر بدن به آن نیاز دارد و نام عقل عملی، مخصوص همین قوه است. کار این قوه، استنباط آن گروه از کارهای انسانی و جزئی است که باید انجام شود، تا انسان به اهداف اختیاری خود برسد. این استنباط از مقدمات اوّلی، مشهور و تجربی و با کمک عقل نظری، که کلیات را ارائه می دهد، انجام می‌شود و عقل عملی به رأی جزئی در موردی خاص دست می‌یابد.۵
بر اساس این عبارت، احکام کلی و کبرای استدلال بر عهده عقل نظری است، خواه اولیات، خواه مشهورات و خواه مجرّبات؛ که اولی از یقینیات خاص، یعنی یقین مضاعف و ریاضی است و سومی از یقینیات عام و شبیه یقین و دومی به اعتبارات

1.. ابن سینا، الشفاء(الطبیعیات)، ج۲، ص۳۷؛ ابن سینا، النجاة من الغرق فى بحر الضلالات‏، صص۳۳۰ _ ۳۳۱.

2.. ر.ک: ابن سینا، عیون الحکمة، ص۳۱.

3.. ر.ک: رساله نفس، ص۲۴.

4.. ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، ج۲، ص۳۵۲.

5.. ابن سینا، الاشارات و التنبیهات‏، ج۲، ص۳۵۲.


روش‌شناسي علم کلام
120

معنای دیگر عقل عملی عبارت از قوه تحریک به عمل و اراده است. بر اساس این معنا، عقل عملی قوه عمل کردن است نه قوه ادراک و ادراک باید‌ها و نبایدها نیز بر عهده عقل نظری است. قطب الدین رازی، ملاصدرا، محقق نراقی و آیت الله جوادی آملی از طرفداران این نظریه‌اند.۱
ابن سینا در طبیعیات شفا و نجاة ابتدا عقل عملی را مبدأ تحریک کننده بدن انسان به افعال جزئی برآمده از رویه و تفکر می داند.۲ اما در توضیح کارکردهای عقل عملی سه کارکرد را بیان می کند. وی می‌گوید:
عقل عملی، سه اعتبار و سه جهت دارد که بر اساس هر یک از این جهات، اعمال خاصی از انسان صادر می‌شود: جهت اول در مقایسه با قوه‌ی حیوانی نزوعی، جهت دوم در مقایسه با قوه حیوانی متخیله و متوهمه، جهت سوم در مقایسه با خودش.۳
عقل عملی در مقایسه با قوه حیوانی نزوعی، سبب حدوث حالاتی هم چون خجالت، حیا، خنده یا گریه می‌شود، که مختص انسان است. عقل عملی در اثر فعل و انفعالی-که به سرعت در انسان رخ می‌دهد _ آماده می‌شود تا این‌گونه حالات را در انسان تولید کند.
عقل عملی در مقایسه با قوه حیوانی متخیله و متوهمه، قوه‌ای است که قوه حیوانی متخیله و متوهمه را در استنباط تدابیر امور حادث و فاسد شدنی و استنباط صنایع انسانی به کار می‌گیرد.
عقل عملی در مقایسه با خودش، قوه‌ای است که با کمک عقل نظری، به نظراتی که

1.. ر.ک: صدر الدین شیرازی (ملاصدرا)، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، ج۶، ص۳۵۴؛ محمد مهدی نراقی، جامع السعادات، ج۱، ص۷۵؛ عبدالله جوادی آملی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، ص۳۳؛ عبدالله جوادی آملی، رحیق‌ مختوم‌، ج۱، ص۱۲۲.

2.. ابن‌سینا، الشفاء(الطبیعیات)، ج۲، ص۳۷ (بحث نفس)؛ ابن‌سینا، النجاة من‌الغرق فى بحر‌الضلالات‏، ص۳۳۰.

3.. ابن سینا، الشفاء(الطبیعیات)، ج۲، ص۳؛ ابن سینا، النجاة من الغرق فى بحر الضلالات‏، ص۳۳۰.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197174
صفحه از 235
پرینت  ارسال به