هدف کمالی خود در افعال ارادی برسد ناچار است، به عنوان آلت فعل این گونه اندیشهها را بسازد و استخدام نماید.۱
به اعتقاد شهید مطهری، فیلسوفان اسلامی حسن و قبح را اعتباری و نیز غیرواقعی و صد در صد بشری و به عنوان ابزاری ساختگی برای اهداف خاص می دانند؛ نه اموری واقعی که بر اساس آن افعال الهی و عدل الهی تفسیر شود. در حالی که متکلمان امامیه و معتزله بر اساس کارکرد عملی عقل، حسن و قبح را ذاتی افعال و اموری واقعی می دانند که عقل عملی آن را کشف میکند. از این رو میتواند دراعتقادات، از جمله اصول دین، مانند عدل، نبوت، امامت، معاد و حتی در اولین واجب یعنی وجوب نظر مورد استفاده قرار گیرد.
پس از روشن شدن جایگاه و کاربردهای عقل عملی در علم کلام، مناسب است ابتدا معانی عقل عملی در کلام و فلسفه ذکرشود و در نهایت دیدگاه قرآن و احادیث و عقل سلیم در این خصوص مورد مداقه قرار گیرد.
نخستین معنای عقل عملی، قوهای است که انسان با آن حسن و قبح افعال یا بایدها و نبایدها را درک میکند؛ اعم از این که حسن و قبح افعال ویژگی ذاتی و واقعی افعال دانسته شود، که دیدگاه متکلمان امامیه و معتزله این چنین است، یا آن را به مشهورات اعتباری که به مصالح عامه بر میگردد، تفسیر شود؛ که برخی فیلسوفان آن را بیان کردهاند.۲
عقل عملی به این معنا دارای نقش ادراکی است و تفاوت آن با عقل نظری به مدرکات باز می گردد. عقل نظری هستها و نیستها را درک میکند و عقل عملی بایدها و نبایدها را. از میان طرفداران این نظریه میتوان از فارابی، ابن سینا در اشارات، علامه حلی و مرحوم سبزواری و مرحوم مظفر و شهید مطهری و استاد مصباح نام برد.۳
1.. مطهرى، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (عدل الهی)، صص۴۳ _ ۴۴
2.. البته فیلسوفان در تفسیر باید و نباید دیدگاههای مختلفی دارند که مجال طرح آن نیست، اما اکثرا آن را عقلی، به معنایی که متکلمان امامیه و معتزله قایلند قبول ندارند.
3.. ر.ک: ابو نصر الفارابى، فصول منتزعه، ص۵۴؛ ابن سینا، الاشارات و التنبیهات، ج۲، ص۳۵۲؛ علامه حلی، الجوهر النضید، ص۲۳۳؛ سبزواری، شرح المنظومه، ص۳۱۰؛ محمد رضا مظفر، اصول الفقه، ج۱، ص۲۲۲؛ محمد تقی مصباح، فلسفه اخلاق، ص۴۸.