تفاوت سوم معرفت شناختی این است که عقل در احادیث صرفاً قوه ادراکی نیست، بلکه انسان را دعوت و امر به خوبیها نیز میکند. در بحث عقل عملی به این بحث باز میگردیم. بحث از دیگر تفاوتها به خصوص تفاوتهای وجودشناختی از حوصله این کتاب خارج است.
عقل ریاضی و منطقی و حجیت آن
عقل ریاضی به عقلی گفته میشود که در ریاضیات و منطق و برخی مسائل فلسفی مورد استفاده قرار میگیرد. موضوع این عقل مفاهیم کلّی و روابط آنهاست و هدف آن دستیابی به یقین مضاعف است.
توضیح این که در ریاضیات و منطق گزارهای عقلی و معتبر است که صدق آن یقینی بوده و نسبت به کذب نقیضش هم یقین داشتهباشیم. به سخن دیگر، عقل ریاضی به دو یقین درباره یک گزاره دست پیدامیکند. از یکسو به ثبوت محمول برای موضوع و از سوی دیگر به محال بودن سلب محمول از موضوع؛ ابنسینا در کتاب «برهان شفا» حتی عدم امکان زوال یقین در آینده را نیز شرط میکند و غیر این نوع یقین را «شبیه به یقین» میداند:
فمِنهُ یَقینٌ یعتقد معه اعتقادتان _ إمّا بالفِعل و إمّا بالقُوة القَریبةِ مِن الفعل _ أنّ المصدّق به لا یُمکن الا یکونَ علی ما هو علیه إذ کانَ لا یُمکن زَوال هذا الاعتقادِ فیه و منه شَبیهٌ بالیقین.۱
برخی معتقدند فیلسوفان جزمی یونان مانند سقراط، افلاطون، ارسطو و نیز فیلسوفان اسلامی تنها از عقل ریاضی و یقین مضاعف بهره میگیرند و همهی استدلالهای این فیلسوفان مبتنی بر بدیهیات اولیه وجدانیات است.۲ البته برخی فیلسوفان معاصر بدیهیات اوّلیه را نیز به وجدانیات باز میگردانند.۳
دکارت، در توجیه این که چرا در تأمل اوّل در کتاب تأملات، در همه چیز، حتی امور یقینی شک کرد میگوید: