اعتبار خبر واحد در عقاید
این بحث در دو بخش عمده یعنی اقوال و ادله منکران و سپس اقوال و ادله اثبات گرایان (مثبتان) طرح میشود و سرانجام به تحلیل و نتیجهگیری پرداخته خواهد شد.
اقوال منکران
اقوال متقدمان
شیخ مفید در ذیل بحثی که درباره بطلان رأی و قیاس نزد شیعه دارد، باور خود را درباره خبر چنین بیان مینماید که قاعده کلّی و اصل اوّلی این است که هر روایتی که درستی خبر دهنده آن به درجه اعتبار نرسد در امور دینی معتبر نیست و لازم نیست به آن عمل شود. سپس در ادامه مبیان میدارد: اما آنچه از اخبار موجب علم میگردد دو چیز است: یکی خبر متواتر یا خبر مورد اتفاق که در حکم متواتر است، دومی خبر واحدی که دلیلی آن را در صحّت مخبر، قائم مقام متواتر قرار دهد و نیز از محتوای آن مطلب فاسد و باطل را مرتفع نماید:
کلّ خبر لا یوصل بالاعتبار إلی صحة مُخبره فلیس بحجة فی الدین و لا یلزم به عمل علی حال و الأخبار التی یجب العلم بالنظر فیها علی ضربین أحدهما التواتر المستحیل وروده بالکذب من غیر تواطؤ علی ذلک أو ما یقوم مقامه فی الاتفاق و الثانی خبر واحد یقترن إلیه ما یقوم مقام المتواتر فی البرهان علی صحة مُخبره و ارتفاع الباطل منه و الفساد.۱
وی به استناد همین مطلب در برخی مواضع به استاد خود شیخ صدوق اشکال نموده و میگوید:
احادیثی که شیخ صدوق در این باب آورده خبر واحد است و مفید علم نبوده و بنابراین معتبر نمیباشد.۲
سپس با صراحت اظهار میدارد خبر واحدی معذّر است، که همراه با قرائنی باشد، که شخص را به علم به محتوایش برساند، این قرائن نیز میتواند انواع مختلفی داشته