اعتبار ظنّ در عقاید
بحث ظن ابتدا از معناشناسی و سپس، انواع و حجیّت آن مورد بررسی قرار میگیرد.
معناشناسی ظن
لغتشناسان معتبر همچون خلیل بن احمد، فارس بن زکریا، ابن منظور و ابن اثیر برای «ظن» دو معنای اصلی ذکر کردهاند که یکی شک و دیگری یقین است.
(والظنّ یکونُ بمعنی الشّک و بمعنی الیقین کما فی قوله تعالی یَظنون انّهم مُلاقُوا رَبّهم أی یتیقّنون)۱؛ ظن به معنای شک و یقین به کار می رود، مانند کلام خدای متعال: «همان کسانی که (فروتنان) ظن دارند که با پروردگار خود دیدار خواهند کرد»؛ یعنی یقین دارند.
زمخشری در «اساسالبلاغه» ظنّ را به معنای عدم وثوق میداند و برای اثبات این مطلب به مثالهای متعدّدی از لغت عرب استناد میکند: «بئر ظنون: لایُوثق بمائها»، «رجل ظنون: لایوثق بخبره»، «دین ظنون: لایوثَقُ بقضائه».۲ ابن منظور نیز این مثالها را افزون بر مثالهای دیگر آورده و ظنون را به طور کلی به معنای «کلّ ما لایُوثَق به» معنا میکند.۳
از مجموع موارد استعمال واژه ظن در لغت عرب و آیات و احادیث میتوان پیبرد که ظن در صورتی که به معنای یقین به کار نرفته باشد، به معنای مطلب بیاساس و بیدلیل است که وثوق و اعتمادی بدان نیست. حال فرقی نمیکند که احتمال آن پنجاه درصد، بیشتر و یا کمتر باشد.
همین معنای مذکور را در مجموعهای از آیات و روایات نیز میتواند یافت. به عنوان نمونه آیه ۲۳ سوره نجم است که سخن خداوند متعال از ابتدای سوره با مشرکان و خطاب به آنان است. در آیات ۱۹ تا ۲۲، خداوند این سخن مشرکان را که لات و عزی و منات خدایان مذکر مشرکان است و ملائکه دختران خدا، مورد نقد قرار میدهد. آنگاه
1.. خلیل بن احمد الفراهیدی، ترتیب کتاب العین، ج۲، صص۱۸ _ ۱۱؛ و نیز رک: فارس بن ذکریا، معجم مقاییس اللغة، ج۳، ص۴۶۲؛ ابن الأثیر، النهایة فی غریب الحدیث، ۳، صص۱۶۲ و۱۶۳؛ ابن منظور، لسان العرب، ج۸، ص۲۷۱.
2.. ابی القاسم محمود بن عمر الزمخشری، اساس البلاغه، ص۲۹۱.
3.. ابن منظور، لسان العرب، ج۸، صص۲۷۲، ۲۷۳.