۳. پرهیز از اهانت به مقدسات طرف مقابل: در مسیر پاسخ به شبهه بایدباید از ایجاد هر گونه حس دشمنی و کینه خودداری کرد. همچنین از عوامل ایجاد این حس، توهین به مقدسات طرف مقابل است. در قرآن کریم به صراحت از این مسأله نهی شده است: (وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ).۱
برای کسی که میخواهد با منطق و استدلال به شبهات پاسخ دهد، لازم است که در یک فضای منطقی و علمی این کار را انجام دهد؛ والا با حاکم شدن فضای دشمنی، دلیل و منطق راه به جایی نخواهد برد و پاسخگو به هدف خود نخواهد رسید.
ج. شرایط پاسخ به شبهه با توجه به زمان و مکان
مسلماً شبهه در یک زمان و مکان خاص مطرح میشود و نمیتوان آن را در خلأ تصور کرد. در این صورت طبیعی است که باید شرایط زمان و مکان در نظر گرفته شود. گاهی رویکرد جامعه، رویکردی عقل گرایانه است و شبهه نیز بر اساس همین وضعیت برای اولین بار طرح میشود و یا اگر هم سابقه دارد با تقریر جدیدی با توجه به این رویکرد مطرح میشود. طبیعی است که پاسخ به این شبهه در این زمان و مکان خاص، با تکیه بر روش نقلی اثرگذار نخواهد بود. یا جامعهای که رویکرد غالب آن تجربه گرایی است مسلماً تقریر شبهه با توجه به همین رویکرد صورت گرفته است، پس پاسخ به این شبهه بدون در نظر گرفتن این رویکرد نتیجه بخش نخواهد بود.
د. شرایط پاسخ به شبهه با توجه به موضوع
پر واضح است که هر شبههای درباره موضوعی مطرح میشود، پاسخ به شبهه بدون در نظر گرفتن موضوع و اجزاء و شرایط آن امکان پذیر نیست. همچنین برخی از موضوعات به گونهای است که خود متوقف بر یک سلسله مبانی و مقدمات است که در پاسخ به شبهه بدون در نظر گرفتن این مبانی و نقد آن کاری بس دشوار است. از سوی دیگر برخی از موضوعات روش اثبات و یا نقد آن عقلی است. بنابراین بدون در نظر گرفتن چگونگی موضوع و روش بحث آن، پاسخ به شبهه عقیم خواهد ماند.