185
روش‌شناسي علم کلام

اعمال خود ندارد، نتایج حاصل از آن را بر می‌شمارد و با توجه به اشتباه بودن این نتایج، نادرست بودن فرض را برای مخاطب معلوم می‌کند، در نتیجه نقیض آن یعنی این که قضا و قدر حتمی نیست و انسان در اعمالش اختیار دارد، اثبات می‌شود.

اثبات از راه قیاس ذوحدین

قیاس ذوحدین نوعی قیاس مرکب و مضاعف است و از دو قیاس تشکیل شده است که هر دو به یک نتیجه منجر می‌شود. در این قیاس گفته می‌شود امر دایر مدار دو چیز است و در هر دو صورت مقصود، حاصل می‌شود.۱
مناظره امام صادق علیه السلام با ارزق از خوارج برای اثبات ایمان امیرالمؤمنین علیه السلام نمونه‌ای از این نوع دلیل است. حضرت از او پرسید: «درباره حدیث خیبر چه می‌گویی؟» او گفت: این حدیث بدون تردید، درست است؛ ولی کفر پس از این مرحله پدید آمد. امام علیه السلام فرمود: «آیا خدای عزوجل روزی که او را دوست می‌داشت، می‌دانست که علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام، نهروانیان را می‌کشد یا نمی‌دانست؟» و افزود: اگر بگویی‌ نه، کافر ‌می‌شوی.
او گفت:‌ می‌دانست. امام علیه السلام فرمود: «آیا خدا علی علیه السلام را دوست می‌داشت برای این که به طاعتش عمل کند یا برای این که معصیت و نافرمانی او را انجام دهد؟» ابن نافع گفت: برای این که به طاعت و فرمان او عمل کند. حضرت فرمود: «پس برخیز که شکست خوردی». ابن‌نافع برخاست، در حالی که آیاتی از قرآن را می‌خواند که نشان از آشکار شدن حق بر او و رفع شبهه بود.۲

اثبات از راه لوازم و آثار

همان گونه که بیان شد در هر اثبات باید شرایط مخاطب در نظر گرفته شود تا از روش مناسب برای اثبات قضایای اعتقادی برای آن مخاطب استفاده شود. برای عموم مردم ساده‌ترین راه اثبات مطلبی اثبات از طریق آثار ملموس است.

1.. ر.ک: خوانساری، منطق صوری، ج۲، ص۱۸۰.

2.. کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۴۹، ح۵۴۸.


روش‌شناسي علم کلام
184

صدق خود آن قضیه اثبات و معلوم می‌شود. نمونه‌هایی از این روش در قرآن و روایات به چشم می‌خورد، از جمله آیه شریفه (لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا)۱ برهان خلف در این آیه به این شکل است:
الف. فرض می‌شود که برای عالم آلهه متعددی است.
ب. این چند آلهه باید با یکدیگر اختلاف ذاتی و تباین حقیقی داشته باشند، اگرنه نه چند اله نمی‌شدند.
ج. تباین درحقیقت وذات مستلزم آن است که در تدبیر هم با یکدیگر متباین و مختلف باشند.
د. اختلاف آنها در تدبیر باعث می‌شود که تدبیر هر یک، تدبیر دیگری را فاسد کند وآسمان و زمین رو به تباهی می‌گذارند.
ﻫ . نظام جاری در عالم نظامی است واحد، که همه اجزای آن یکدیگر را در رسیدن به هدف خود یاری می‌دهند و فساد و تباهی در آن نیست.
نتیجه: پس فرض باطل است و نقیض آن صادق، یعنی، برای عالم غیر از الله واحد نیست.۲
نمونه دیگر از این روش، پاسخ امیرالمومنین علیه السلام به شبهه‌ای درباره قضا و قدر است.۳ مردی عراقی در بازگشت از شام به امام علیه السلام گفت: «چگونه ما مجبور نبودیم در حالی که قضا و قدر ما را پیش می‌برد و رفتن ما با قضا و قدر بود؟» حضرت فرمود: «اگر قضا و قدر حتمی بود دیگر ثواب و عقاب و امر و نهی کار باطلی بود و وعده و وعید معنایی نداشت و دیگر شایسته نبود خداوند گناهکار را سرزنش و نیکوکار را ستایش کند و...». امام علیه السلام با درست فرض‌کردن این سخن که قضا و قدر حتمی است و انسان هیچ دخالتی در

1.. انبیاء: ۲۲.

2.. نمونه‌های دیگر از قرآن، نساء: ۸۲.«أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کانَ مِنْ عِندِ غَیرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کثِیراً»؛ مؤمنون: ۹۱ «ما اتَّخَذَ اللَّهُ مِن وَلَدٍ وَمَا کانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لذَهَبَ کلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یصِفُونَ».

3.. رک: شیخ صدوق، التوحید، ص۳۸۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197137
صفحه از 235
پرینت  ارسال به