183
روش‌شناسي علم کلام

در مباحثی که عقل حکمی ندارد، تنها راه اثبات یک آموزه اعتقادی نقل است، مانند جزئیات بحث معاد. در مواردی که عقل می‌تواند قضاوت کند، دلایل نقلی می‌تواند در کنار دلایل عقلی مفید باشد.
برای مثال علامه حلی در مقابل معتزله که خلف وعید را جایز نمی‌دانند، در اثبات جواز عفو گناهکاری که توبه نکرده به آیه (إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاء)۱ استدلال می‌کند زیرا برطبق آیه شریفه، خداوند غیر از گناه شرک، ممکن است دیگر گناهان را ببخشد و در این‌جا موضوع بخشش گناهانی است که شخص از آنها توبه نکرده است زیرا اگر مقصود گناه با توبه بود، آیه با این امر مسلم که توبه مشرکان قبول شد و اسلام آنها پذیرفته شد در تعارض خواهد بود.۲
متکلمان امامیه در اثبات ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در کنار ادله عقلی از آیات و سنت نبوی مثل حدیث انذار استفاده می‌کنند.۳

انواع دلیل به لحاظ شکل و صورت

در روش‌های اثباتی‌که پس از این ذکر خواهد شد از عقل نظری و عقل عملی و نقل استفاده شده است اما نوع استفاده از این منابع متفاوت است. در این‌جا تنها به برخی از روش‌های ا ثبات اشاره می‌شود.

اثبات از راه برهان خلف

برهان خلف نوعی از روش اثبات غیرمستقیم است؛ در روش برهان خلف برای آنکه ثابت شود قضیه‌ای درست است باید ثابت شود که خلاف آن قضیه، یعنی نقیض آن، نادرست است. نکته اصلی در این نتیجه‌گیری؛ یعنی از ابطال نقیض مطلوب، صدق مطلوب را نتیجه گرفتن، این است که دو نقیض هیچ وقت با هم کاذب (نادرست) نیستند. یعنی چون ارتفاع نقیضین محال است، بنابراین از ابطال نقیض هر قضیه،

1.. نساء: ۴۸.

2.. ر.ک: علامه حلى، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۴۱۶.

3.. ر.ک: همان، ص۳۶۷.


روش‌شناسي علم کلام
182

دلیل مبتنی بر مقدمات عقل نظری

در این نوع دلیل، مقدمات استدلال، از عقل نظری اخذ می‌شود. عقل نظری هم در مقام استنباط، منبع استنباط است و هم در مقام اثبات آموزه‌های اعتقادی برای دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جا که همه متکلمان معرفت‌های عقل نظری را قبول دارند، این معرفت‌ها از مهم‌ترین مبادی برهان در علم کلام است.
مباحثی همچون اثبات وجود خدا و صفات ثبوتی و سلبی در علم‌کلام را می‌توان مصداق این نوع استدلال دانست. لازم به ذکر است که همچون بخش دوم کتاب، در این‌جا نیز مسامحتاً فطرت در ذیل عقل قرارداده می‌شود.

دلیل مبتنی بر مقدمات عقل عملی

در این نوع دلیل از مقدمات مأخوذ از عقل عملی استفاده می‌شود. البته از این نوع دلیل در مواجهه با اشاعره و فیلسوفان نمی‌توان استفاده کرد چون اشاعره حسن و قبح عقلی را قبول ندارند و فیلسوفان نیز آن را از مشهورات عامه و امور عقلایی و نه یقینیات عقلی، می‌دانند.
اکثر استدلال‌های مربوط به افعال الهی یا عدل الهی از این نوع است.۱ در دیگر مباحث نیز از این نوع دلیل استفاده می‌شود. مثلاً در اثبات افضل بودن امام گفته شده اگر امام افضل نباشد یا مساوی با دیگران است که نصبش ترجیح بلامرجح و قبیح است و یا پایین‌تر از دیگران است که نصبش ترجیح مرجوح و قبیح است.۲

دلیل مبتنی بر نقل

دلیل مبتنی بر نقل یعنی قرآن و سنت تنها برای مسلمانان قابل استفاده است. البته برای پیروان ادیان دیگر نیز می‌توان از متون مقدس آنان استفاده کرد و مطلبی را برای آنها اثبات نمود.

1.. برای مثال ر.ک: علامه حلى، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۳۱۹؛ فاضل مقداد، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، ص۷۶.

2.. ر.ک: علامه حلى، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۳۶۶.

  • نام منبع :
    روش‌شناسي علم کلام
    پدیدآورنده :
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 197076
صفحه از 235
پرینت  ارسال به