حتی در حکمت متعالیه که بیش از دیگر فلسفههای اسلامی ادعای یقین ریاضی میشود نیز از عقل غیر ریاضی یعنی از عقل سلیم استفاده میشود. برای مثال علامه طباطبایی در آغاز کتاب بدایة الحکمة بیان میدارد:
انّ هناک حقیقة و واقعیة وراء نفسه.۱
و در آغاز کتاب نهایة الحکمة میگوید:
انّا مَعاشِرَ الناس، اشیاءُ موجودةٌ جدّاً، و مَعَنا أشیاءُ اُخَر موجودةٌ ربّما فعلَت فینا أو انفعلَت منّا.۲
روشن است که انسان نسبت به وجود جهان خارج، موجودات جهان و تأثیر بر آنها و تأثر از آنها یقین ریاضی ندارد و با واسطه حس و عقل سلیم نسبت به موجودات خارجی یقین پیدا میکند. در حالی که عقل ریاضی میتواند احتمال در خواب بودن و خیالی بودن جهان را مطرح کند، همان طور که دکارت این مطلب را مطرح کرده است۳ و بارکلی نیز به آن معتقد شد.۴
در خصوص حجیّت عقل ریاضی و یقین مضاعف باید گفت این یقین از آن رو که نوعی قطع است حجیّت دارد. در باره حجیّت قطع در فصل مربوط به روش نقلی بحثشد.
عقل سلیم و فطری و حجیّت آن
عقل سلیم و فطری به عقلی گفته میشود که میان همه انسانها مشترک است و همه انسانها دائماً از آن استفاده میکنند. این عقل یکی از شرایط تکلیف است و آدمی با دارا شدن این عقل مورد خطاب شارع قرار میگیرد و تکالیف اعتقادی و اخلاقی و عملی پیدا میکند.
1.. علامه طباطبایی، بدایة الحکمة، ص۶.
2.. علامه طباطبایی، نهایة الحکمة، ص۳.
3.. ر.ک: رنه دکارت، تأملات در فلسفه اولی، ص۲۳.
4.. ر.ک: جرج بارکلی، رساله در اصول علم انسانی، ص۲۵.