تاريخ انتشار: چهارشنبه 1402/4/14
کد خبر: 76248

"جلد 19، 20 و 21 دانش نامه قرآن و حدیث " منتشر شد

"مجلدات 19، 20 و 21 دانش نامه قرآن و حدیث" تألیف آیت الله ری شهری و همکاری جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث، منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، جلدهای نوزدهم تا بیست و یکم "دانش نامه قرآن و حدیث" به زبان فارسی - عربی از تألیفات مرحوم آیت الله ری‌شهری و همکاری جمعی از پژوهشگران پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

 

این دانش نامه که از جهت موضوعى دامنه گسترده اى را در بر می گیرد، مفاهیم دینى، اعتقادى، اخلاقى، سیاسى، اقتصادى و فرهنگى را پوشش داده و در صدد پاسخگویی به نیازهای معرفتی امروز جامعه است.

 

دانش نامه قرآن و حدیث به شیوه الفبایى ــ موضوعى به گزارش احادیث مرتبط با موضوعات پرداخته است و با استناد به آیات و روایات معصومان علیهم السلام به توضیح و تبیین موضوعات، مفاهیم و مدخل هاى دینى مى پردازد و از ویژگی هایی همچون؛ جامعیّت، اختصار، مستند بودن و روشمند بودن آوردن حدیث در کنار قرآن برخوردار است. افزون بر ویژگی های یاد شده، در آغاز مدخل ها نیز به تبیین موضوع مدخل از جهات گوناگون پرداخته است.

 

پیش از این هجده جلد از دانش نامه قرآن و حدیث در سال های گذشته منتشر شده بود. طبق پیش بینى های انجام شده حجم مجلدات این دانش نامه به بیش از هفتاد جلد می رسد.

جلدهای منتشر شده ۱۹ تا ۲۱ به مدخل هاى حرف «ج» اختصاص دارد که در ذیل این حرف، مدخل های زیر آمده است:

جلد ۱۹:  جبن (ترسویی)، مجادله (کشمکش زبانی)، تجری (گستاخی)، تجربه (آزمودن)، تجسس (بازرسی و جاسوسی)، جفا

جلد ۲۰:  مجلس (نشست و برخاست)، جماعه (جماعت و فرقه / همبستگی و پراکندگی)، اجماع، جمعه، جمال (زیبایی)

جلد ۲۱:  جن (دیو و پری)، جنون (دیوانگی)، جنة (بهشت)، جار (همسایه)

 

لازم به ذکر است "جلد ۱۹، ۲۰ و ۲۱دانش نامه قرآن و حدیث" تألیف مرحوم آیت الله ری شهری و جمعی از پژوهشگران پژوهشگاه قرآن و حدیث، به زبان عربی - فارسی در قطع وزیری و به ترتیب در۶۰۷، ۶۰۰ و ۶۰۷  صفحه به نگارش درآمده است و در ۱۴۰۲ با همکاریانتشارات دارالحدیث منتشر شده است.