89
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1

(بگو : روح القُدُس، آن را از طرف پروردگارت ، به حق فرو آورده تا كسانى را كه ايمان آورده‏اند ، استوار گردانَد ، و براى مسلمانان ، ره‏نمون و مژدگانى است)

(بگو : كسى كه دشمن جبرئيل است [در واقع ، دشمن خداست‏] كه او به فرمان خدا ، قرآن را بر قلبت نازل كرده است ، در حالى كه تأييد كننده [كتاب‏هاى آسمانىِ‏] پيش از آن ، و ره‏نمون و مژدگانى براى مؤمنان است)

(كتابى است كه آيات آن ، تفصيل داده شده است . قرآنى به زبان عربى براى مردمى كه مى‏دانند و مژده دهنده و هشداربخش است ؛ ليكن بيشتر آنان ، روى‏گردان شده‏اند و در نتيجه نمى‏شنوند)

۱ / ۲ - ۲۱

نذير (هشدار دهنده)

(بزرگ است كسى كه بر بنده خود ، فرقان را فرو فرستاد تا براى جهانيان ، هشدار دهنده‏اى باشد)

۱ / ۲ - ۲۲

بصائر (بينايى‏ها) ، تبصره (بينش‏افزا)

(به راستى ، بينايى‏هايى از جانب پروردگارتان براى شما آمده است . پس هر كه ببيند ، به سود خود اوست ، و هر كه كور بمانَد ، به زيان خود اوست ، و من بر شما ، نگهبان نيستم )

(اينها بينايى‏هايى است از جانب پروردگارتان ، و ره‏نمون و رحمتى است براى گروهى كه ايمان مى‏آورند)

(اين [ كتاب‏] ، بينايى‏هايى است براى مردم ، و ره‏نمون و رحمتى است براى گروهى كه يقين دارند)


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
88

( قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِن رَّبِّكَ‏بِالْحَقِ‏ّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ هُدًى وَ بُشْرَى‏ لِلْمُسْلِمِينَ ). ۱

( قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدًى وَبُشْرَى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ ). ۲

( كِتَبٌ فُصِّلَتْ ءَايَتُهُ قُرْءَانًا عَرَبِيًّا لِّقَوْمٍ يَعْلَمُونَ * بَشِيرًا وَ نَذِيرًا فَأَعْرَضَ أَكْثَرُهُمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ ). ۳

۱ / ۲ - ۲۱

نَذيرٌ

( تَبَارَكَ الَّذِى نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَلَمِينَ نَذِيرًا ). ۴

۱ / ۲ - ۲۲

بَصائِرُ۵ ، تَبصِرَةٌ ۶

( قَدْ جَاءَكُم بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ عَمِىَ فَعَلَيْهَا وَمَا أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ ). ۷

( هَذَا بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ). ۸

( هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ ). ۹

1.النحل: ۱۰۲ .

2.البقرة: ۹۷ .

3.فصّلت: ۳ و ۴ .

4.الفرقان: ۱ .

5.«البصائر» جمع «البصيرة» ؛ وهي اسم المصدر بمعنى ما يعطي الفطنة والبَصَر . فكما أنّ القرآن وكلَّ آية منه ممّا يوجب البصيرة ، فكذلك كلّ نكتة منه يوجب ذلك .

6.«التبصِرة» مصدر باب تفعيل ، غير أنّها في مثل ما نحن فيه تستعمل كاسم المصدر أو بمعنى اسم الفاعل منه ؛ أعني «مُبَصِّراً» .

7.الأنعام: ۱۰۴ .

8.الأعراف: ۲۰۳ .

9.الجاثية: ۲۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج1
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 123646
صفحه از 500
پرینت  ارسال به